Funktionsstödsnämnden ingår ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Autism Skåne

Den 2 november 2023 fattade kommunfullmäktige i Malmö stad beslut om att utöka kommunbidraget till funktionsstödsnämnden med 4,5 miljoner kronor. Syftet var att stimulera föreningslivet och civilsamhällets arbete för att stärka den sociala sammanhållningen och lindra effekterna av det ekonomiskt osäkra läget.

Funktionsstödsnämnden beslutade idag att 1 500 000 kronor ska användas till ett idéburet offentligt partnerskap med föreningen Autism Skåne under 2024–2025 med syftet att bygga upp en mötesplats för personer som lever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Personer som lever med en neuropsykriatiskfunktionsnedsättning (NPF) har identifierats som en riskgrupp och en särskild sårbar målgrupp för ensamhet och social isolering. Ett IOP med föreningen Autism Skåne om 1 500 000 kronor kommer under en tvåårsperiod att möjliggöra en mötesplats för personer som lever med NPF. Autism Skåne kommer också att utveckla samverkansformer mellan andra verksamheter, föreningar och förvaltningar i staden med målgruppen i fokus i syftet att motverka ensamhet och social isolering hos personer som lever med NPF.

Uppföljning och utvärdering av det idéburna offentliga partnerskapet med Autism Skåne kommer att ske löpande under samverkansperioden.

– Delaktighet och inkludering lägger grunden för ett starkt samhälle där möten också leder till fler möjligheter för Malmöborna. Jag är därför väldigt glad över att vi nu ingår ett samarbete med Autism Skåne för att skapa en ny viktig mötesplats för Malmöbor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, säger Roko Kursar (L), ordförande i funktionsstödsnämnden.

– Det här ger ytterligare möjligheter för den som lever med autism att känna samhörighet och få stöd av, och tillsammans med, andra, säger Bengt Persson (S), förste vice ordförande i funktionsstödsnämnden.

– Att få samlas och möta människor med liknande erfarenheter är ett stöd som nästan inte går att uppnå på något annat sätt. Därför är jag glad att Malmö stad nu går in i ett partnerskap med organisationen Autism Skåne för att starta en mötesplats för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), säger Christian Lie (MP), ledamot i funktionsstödsnämnden.

Roko Kursar nås via Ursula Savonius, politisk sekreterare (L), 0738-56 79 36

Bengt Persson nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16