GAN - Gösta Adrian Nilsson

Malmö Konstmuseum presenterar

19 juni – 4 september 2011, konstgalleriet 3:e våningen

GAN - Gösta Adrian Nilsson

Under sommaren 2011 presenterar Malmö Konstmuseum en stor utställning med verk av GAN - Gösta Adrian-Nilsson (1884-1965). GAN räknas i allmänhet till en av de mest betydande svenska modernisterna och i synnerhet till den mest säregna. Genom att kombinera futurism, kubism och expressionism skapade han en helt unik stil, en bildvärld lika intensiv i sin form som i sitt innehåll. Modernitet, elektricitet, ett dynamiskt kraftspel med pluralistiskt perspektiv, den fysiska rörelsen i hans motiv kan läsas symboliskt för den tid han verkade i, men även som en rörelse för hans inre liv. Med åren blev GAN:s pionjärinsatser halvt bortglömda och han blev allt mer ensam och isolerad. Det var först många år efter hans död som hans konstnärskap blev till fullt uppskattat.

I sin konst exploderade den blyge homosexuelle GAN. Hans vilda fantasier och begär tog plats på duken, den homoerotiska blicken för manlig kraft och manlighet levdes ut. Konsten blev en ventil för allt han annars inte kunde få utlopp för. GAN levde ett dubbelliv, ett liv i konsten och ett liv utanför. Hans bildvärld blir på så vis gåtfull och kryptisk, med dolda symboler och rebusliknade antydningar. Men för den som känner till hans bakgrund synliggörs det outsagda och blir både spännande och utmanande att försöka läsa av.

Malmö Konstmuseum ställer ut ett 100-tal verk av GAN. Ett 20-tal av dessa verk som betraktas som särskilt viktiga lyfts fram och beskrivs i utställningen. Man kan se utställningen som en historisk odyssé över GAN´s konstnärskap; hans tidiga bilder i symbolistisk romantisk anda, genombrottet under 1910-talet med kalejdoskopiska fartfyllda målningar, 1920-talets geometriskt slutna bildrum, andlighet och plangeometri, och slutligen, det surrealistiska som håller honom sysselsatt från 1930-talet fram till hans död, 1965.

Utställningen är ett samarbete mellan Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, Malmö Konstmuseum och Norrköpings Konstmuseum.

Förhandsvisning press:

Välkommen till pressvisning av utställningen på fredag den 17 juni kl 11. Utställningen presenteras av Anders Rosdahl, 1:e intendent på Malmö Konstmuseum.

Vernissage:

Välkommen till vernissage söndag den 19 juni kl 12-16. Kulturdirektör Elisabeth Lundgren inviger utställningen kl 13.00. Därefter presenteras utställningen av Göran Söderlund, 1:e intendent på Prins Eugens Waldermarsudde, Stockholm.

Visningar:

Allmänna visningar av utställningen görs för museets besökare varje söndag kl 13.00. Allmänna barnvisningar görs varje söndag kl 12.15.

Tre fördjupande visningar hålls av intendent Sara Rydby

10/7 kl. 13; Gan och hans unika formspråk

31/7 kl. 13; Gan och andligheten

21/8 kl. 13; Den manliga kroppen i Gans måleri

Varmt välkomna!

Marika

_______________________________________________________

För mer information och pressbilder

Pressmeddelanden och pressbilder från Malmö Konstmuseum hittar du numera viaKulturförvaltningen i Malmös sida på Newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kulturfoervaltningen-i-malmoe

eller kontakta: Marika Reuterswärd tel. 040-344427, 0734-351566 @ marika.reutersward@malmo.se

Malmö Konstmuseum:  Malmöhusvägen 6, Box 406, SE-201 24 Malmö, Tel. +46-(0)40-344437 Fax +46-(0)40-124097

@ malmokonstmuseum@malmo.se    Web: www.malmo.se/konstmuseum    Öppet: mån – fre kl. 10-16, lör – sön kl. 12-16

MALMÖ KONSTMUSEUM

Malmö Konstmuseum är ett av Sveriges största konstmuseer. Till Malmö Konstmuseum går man för att betrakta, njuta, lära och uppleva det som man annars inte ser.

Malmö Konstmuseums samlingar omfattar främst nordisk men även europeisk konst, konsthantverk och konstindustriföremål från 1500-talet till idag. Museets samlar aktivt på nordisk nutidskonst.

MALMÖ - ÅRETS KULTURKOMMUN 2011