Gymnasiemässan i Malmö blir helt digital i år

Gymnasiemässan i Malmö blir helt digital i år

Trots coronapandemin ska blivande gymnasieelever få chansen att göra ett välgrundat gymnasieval. Tusentals niondeklassare kommer den 5–7 november att kunna besöka gymnasiemässan i Malmö som för första gången blir helt digital.

– Mässan är en viktig del för eleverna för att kunna göra ett bra och genomtänkt gymnasieval. Samtalen på mässan leder ofta vidare till att eleverna sedan besöker skolornas öppna hus, säger Pelle Jernryd, projektledare för den digitala gymnasiemässan.

Totalt 42 gymnasieskolor, både fristående och kommunala, från Malmö, Skurup, Svedala, Trelleborg och Vellinge ska vara med på den digitala mässan. Totalt räknar man med runt 6 000 till uppemot 10 000 besökare. Det handlar framförallt om elever, men det finns även tider avsatta för vårdnadshavare och allmänhet under den tre dagar långa mässan.

Pelle Jernryd berättar att utbudet på den virtuella mässan i princip blir detsamma som en vanlig. Besökaren kommer till en virtuell mässhall, där man utifrån sina intressen matchas mot olika skolor, webbinarier och skolpersonal som är experter på olika områden.

– Precis som på en fysisk mässa går du in i en monter, där det finns information och filmer om skolan, poängplaner samt möjlighet att göra en intresseanmälan. Framför allt kan du ha ett personligt chattsamtal med skolpersonal och elever, som även kan övergå i ett livesamtal.

Han förklarar vidare att tekniken är relativt ny, men att Malmö stad landat i ett verktyg som ändå har testats innan.

– Det finns vissa aktörer som sysslat med det här ett tag. Vi har undersökt marknaden och valt ett verktyg från gymnasium.se, som har använts framgångsrikt förut. På så sätt försöker vi säkra så gott det går att allt ska fungera utan problem.

Fakta gymnasiemässan 2020

Gymnasiemässan brukar ingå i TO DO-mässan, som i år är inställd på grund av coronapandemin. Gymnasiemässan har brutits ut och gjorts digital.

Malmö stad har valt ett verktyg från gymnasium.se

Besökarna loggar in via en länk på malmo.se/gymnasiemassa och kommer in i en virtuell mässhall. Eleverna får sina tider av studie- och yrkesvägledarna.

Medverkande utställare är de kommunala och fristående gymnasieskolorna i Malmö, Trelleborg, Svedala, Vellinge och Skurup samt Hvilans utbildning.

Mässans öppettider:

Torsdag 5 november

kl. 8–9 öppet för allmänheten

kl. 9–15 endast förbokade klassbesök

kl. 15–17 öppet för allmänheten

Fredag 6 november

kl. 8–9 öppet för allmänheten

kl. 9–15 endast förbokade klassbesök

kl. 15–17 öppet för allmänheten

Lördag 7 november

kl. 9–15 öppet för allmänheten

För mer information kontakta projektledare Pelle Jernryd: