Hårdrockskväll i Parken

Hårdrockskväll i Parken

Supergruppen Casablanca, skivaktuella Crashdïet och hyllande Bullet kommer till Malmö Folkets Park på fredag. – Det blir en helkväll i hårdrockens tecken, säger Jonas Appelqvist som är bandbokare i Folkets Park.

Under namnet Parksommar, som är ett samarbete mellan Riksteatern och Folkets Hus och Parker, tar banden rocken till de svenska folkparkerna.

Insläpp och biljettförsäljning börjar kl. 18 och konserten startar vid 19-tiden. Förband är gruppen The Recon som vann spelningen i tävlingen Opening Act. Biljetter: 195 kr

Om banden

Crashdïets efterlängtade skiva, Generation Wild, släpptes nyligen och hyllas av recensenterna. Med sig på turnén har de en helt ny sångare: Simon Cruz. Skivan är inspelad med hit-producentteamet RamPac och mixad av Tobias Lindell (Europe, Mustasch). Förväntningarna på nya plattan var jättehöga och det är garanterat 2010 års mest efterlängtade och största hårdrockscomeback. Crashdïet 2010 är Martin Sweet, gitarr, Simon Cruz, sång, Peter London, bas och Eric Young, trummor.

Bullet hyllades redan 2002 då de släppte sina första inspelningar, men bandet fick vänta ända till 2006 med att ge ut debutalbumet Heading for the top. Sedan dess har de turnérat i Sverige och Europa. 2008 släppte bandet sitt andra album Bite the bullet och de jobbar just nu i studion på en uppföljare, som kommer att släppas under 2010. Bruce Dickinson, sångaren i Iron Maiden, har hyllat Bullet i sin radioshow på BBC med orden: ”om man saknar AC/DC så finns ju Bullet!”

Bullet, Dag ”Hell” Hofer sång, Hampus Klang, gitarr, Erik Almström, gitarr, Gustav Hjortsjö, trummor, och Adam Hector, bas, har byggt upp en trogen skara av fans som älskar deras klassiska hårdrock med influenser av AC/DC, Accept och Judas Priest.

Supergruppen Casablanca, med medlemmar från Space Age Baby Jane, Melody Club, Sahara Hotnights, Alice Cooper och – fotbollsklubben AIK – ger sig i sommar ut på Riksteatern och Folkets Hus och Parkers turné Parksommar. Sedan tidigare är Crash Dîet och Bullet klara för rockturnén.

Casablanca är bandet som repat tillsammans i drygt två år, som premiärspelade på scen tillsammans under P3 Guld-galan i januari och vars medlemmar har en sak gemensamt: medlemmarna är alla kända från andra håll och därmed kan bandet tituleras supergrupp.

Casablanca består av trummisen Josephine Forsman (Sahara Hotnights), gitarristen Erik Stenemo (Melody Club), sångaren Anders Ljung (mannen bakom kritikerrosade Space Age Baby Jane), gitarristen Ryan Roxie från Roxie 77, som också varit Alice Coopers leadgitarrist i över tio år och som dessutom spelat med Slash, samt basisten Mats Rubarth, som tidigare spelade fotboll i AIK. Chris Laney har producerat bandets debutplatta som släpps under våren.

Under årets Melodifestival gjorde sig bandet ett namn för hela svenska folket när de framförde en bejublad egen version av 2009 års vinnarbidrag La Voix. I slutet av låten anslöt dessutom Malena Ernman och avslutade i duett med Casablancas Anders Ljung.

Casablancas musik tar lyssnaren till en era då rocken hade kvar sin mystik och magi. I deras sound blandas såväl det sena 70-talets melodiösa rock, klassiska gitarrdueller och sylvass hårdrock. Det handlar om stora känslor, missförstådd passion och drömmar som aldrig dör.

Mer information:

Jonas Appelqvist 0705-49 32 15