Här avgörs SM-veckan i Malmö i sommar

Här avgörs SM-veckan i Malmö i sommar

Över 40 idrotter avgör sina svenska mästerskap under SM-veckan i Malmö mellan 26 juni–2 juli. 2009 genomfördes den första SM-veckan sommar någonsin. Värdstad var då Malmö. Nu är det dags igen när SM-veckan återvänder till Malmö för tredje gången i ordningen.

Huvudevenemangsområden är Stadionområdet, Ribersborg och Posthusplatsen. Besökare kommer även att kunna ta del av spännande tävlingar och avgörande ögonblick på Bulltofta rekreationsområde, på Lindängsbadet, Sofiedals GK, Västra Hamnen och i Lockarp. Var de olika idrotterna kommer att arrangera sina mästerskap visas på kartan.

Kontakt: Camilla Friberg Ekelund, projektledare på fritidsförvaltningens evenemangsenhet.
Mobil: 0737-850457 E-post:camilla.ekelund@malmo.se

Utskickat av: Martin Monikander, kommunikatör. Mobil: 0708-64 79 22 E-post: martin.monikander@malmo.se

SM-veckans åtta tävlingsområden

Stadionområdet
Stadionområdet är ett av norra Europas största stadsidrottsområden, centralt beläget i staden precis intill natursköna Pildammsparken. Stadionområdet är ett center för elitidrott och elitförberedande verksamhet, där föreningar, tränings- och tävlingsplaner så väl utomhus som inomhus och Malmö idrottsakademi samexisterar. Här finns också både idrotts­grundskola och idrottsgymnasium med totalt över 650 elever.

• Artistisk gymnastik
  • Trampolin
  • Bowling
  • Rytmisk gymnastik
  • Truppgymnastik
  • Styrkelyft och bänkpress
  • Tyngdlyftning
  • Drone racing F9U
  • Friidrott lag
  • Rugby 7’s

Ribersborg
Ribersborgs strand eller ”Ribban” som den oftast kallas är Malmös mest besökta strand, centralt belägen strax väster om Västra Hamnen. Området bjuder på generösa grönytor. Vid stranden finns bland annat ett handikappbad, kiosker, restauranger, en småbåtshamn och en stor, välbesökt hundrastplats. Här varvas stora arrangemang med olika fritidsaktiviteter, rekreation och inte minst möten mellan människor. Här kan Malmöborna prova på massa idrotter.

• Boccia
  • Cricket T20
  • Dragkamp lag
  • Beach ultimate frisbee
  • Kustrodd
  • Radiostyrd bilsport
  • Frisbee allround

Västra Hamnen
Västra Hamnen var en gång ett blomstrande industriområde som sysselsatte en stor del av stadens befolkning. Efter att varvsindustriernas hjul snurrat allt långsammare har området genomgått en rejäl förvandling och blivit en havsnära och attraktiv stadsdel med ett hållbart helhetstänk. Västra Hamnen lockar besökare från hela Malmö och världen. Det är också här Turning Torso står, ritad av den spanske arkitekten Santiago Calatrava, en självklar attraktion med sin skruvade design och sina 190 meter över havet.

• Segling 49er/49er FX
  • Wakeboard

Posthusplatsen
Precis bakom Malmös centralstation finns det gamla och mäktiga Centralposthuset, uppfört i början av 1900-talet. Posthusplatsen är det torg framför byggnaden som nyligen omvandlats från en undanskymd och snudd på bortglömd baksida till en offentlig, bilfri plats med speciell tanke på att kunna rymma olika arrangemang, belägen precis i anslutning till vattnet vid Inre Hamnen.

• Aerobic gymnastics
  • Basket 3x3
  • Beachvattenpolo
  • Boule precisionsskytte
  • Casting
  • Cykel kortbana
  • Kanot maraton
  • Kanot short track marathon
  • Kanotpolo
  • Karate kyokushin
  • Paracykel
  • Parkour
  • Tricking
  • Rullskidor
  • Skateboard ramp och slalom
  • Surfski
  • SUP

Bulltofta rekreationsområde
Bulltofta rekreationsområde är beläget i nordöstra Malmö, precis intill trafikleden Inre Ringvägen. Området består av omväxlande natur, ett rikt djur- och växtliv och inbjuder till diverse idrotts- och friluftsaktiviteter i såväl spontan som organiserad form. Förutom de olika motions- och promenadspåren finns här bland annat ett motionscenter, utegym, olika bollplaner, minigolfbana, tennisbana, discgolfbana och en raststuga.

• Bangolf
  • Frisbee allround
  • Discgolf

Lindängsbadet
Lindängsbadet ligger i stadsdelen Lindängen i södra Malmö och består bland annat av en 50 metersbassäng och en undervisningsbassäng. På sommarhalvåret är här full aktivitet med simskolor och olika familjeaktiviteter.

• Hindersim
  • Simning och parasimning

Sofiedals GK
Sofiedals GK är belägen i den sydostliga stadsdelen Oxie. Banan är en korthålsbana med 18 hål. Här finns även en driving range, övningsgreen samt övningsområde.

• Footgolf
  • Handigolf

Lockarp
Lockarp tillhör stadsdelen Oxie i Malmö och ligger söder om Yttre Ringvägen, mellan E6:an till Trelleborg och Käglingevägen. Här ligger även anrika Lockarps Go-cart som är Nordens största go-cartbana.

• Rallysprint

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och Malmö stad. Sveriges Television (SVT) är sändande bolag.

Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad eller huvudort. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Syftet är också att öka intresset för svensk idrott och dess olika grenar samt att öka SM-tecknens status.