Handlingsplan mot islamofobi och antimuslimsk rasism skickas på remiss

Handlingsplan mot islamofobi och antimuslimsk rasism skickas på remiss

Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att skicka handlingsplanen mot islamofobi och antimuslimsk rasism på remiss till stadens nämnder och kommunala bolag. Genom handlingsplanen rustar Malmö stad för att motverka islamofobi och antimuslimsk rasism lokalt och för att omsätta mänskliga rättigheter i praktiken och fortsätta byggandet av ett Malmö för alla.

2019 genomförde stadskontoret en kartläggning av Malmö stads arbete mot rasism och homofobi som visade på behovet av att förstärka arbetet mot islamofobi. Sedan dess har staden genomfört dialoger, kartläggningar och rapporter som även de visat på behovet att förstärka arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism. Det arbetet har legat till grund för handlingsplanen.

– Diskriminering och rasism skapar splittring i vårt samhälle, därför är det viktigt att vi arbetar aktivt med dessa frågor. Handlingsplanen är ett av stadens verktyg för att se till att alla Malmöbor känner sig inkluderade och delaktiga i staden., säger Amani Loubani (S), kommunalråd med ansvar för demokrati och mänskliga rättigheter.

– I mångfaldens Malmö ska ingen diskrimineras för sin bakgrund eller religion. I framtagandet av en handlingsplan mot islamofobi och antimuslimsk rasism samlar vi stadens kunskap och engagemang i arbetet mot diskriminering. Det är ytterligare ett led i vårt arbete för att säkerställa att Malmö är en trygg plats för alla Malmöbor och besökare, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Kartläggningen visar att många Malmöbor utsätts för antimuslimsk rasism i sin vardag. Det skapar rädsla, otrygghet och en stark känsla av utsatthet. Detta är något vi aldrig kan acceptera. Vi samverkar nu med civilsamhället och Malmöborna för att ta fram en handlingsplan som kan vägleda Malmö stad i arbetet framåt, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Amani Loubani nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 070-836 40 16

Roko Kursar nås via Matilda Klefström (L), 073-416 64 97