Malmö Dance Week och Höstlovsdans på fritidsgårdar - allt nästa vecka: Hela Malmö dansar!

Hela Malmö dansar

Under nästa vecka dansar hela Malmö, Malmö Dance Week och Höstlovsdans på fritidsgårdar.
Malmö Dance Week är en av Europas största streetdancefestivaler och föreställningarna tar avstamp i street-genren, men med olika uttryck.

Och ännu mer streetdance blir det nästa vecka då några av stadens fritidsgårdar har Öppet hus med streetdanceshower, workshops och häng.

Fyra Malmöscener går samman under Malmö Dance week.

Under Malmö Dance Weeks femte år går Inkonst, Dansstationen, Skånes Dansteater och Bastionen ihop för första gången och presenterar tio dansföreställningar.

– Under en tid där konsten och kulturen är under hot genom sänkta ekonomiska stöd, vill vi visa på hur stark dans- och scenkonsten är, säger Viktor Fröjd, konstnärlig ledare för Malmö Dance Week.

Viktor Fröjd är dansare och koreograf med många års erfarenhet inom street dance och i år är han aktuell med föreställningen “Locus”, vilken är Riksteaterns stora dansproduktion under hösten. Föreställningen är på Sverigeturné och framförs under två tillfällen på Inkonst under Malmö Dance Week.

Det blir fler dansföreställningar under Malmö Dance Week, två föreställningar av och med Linda Hayford från Frankrike. Linda Hayford är en eftertraktad koreograf och dansare, känd som ambassadör för genren “popping”. Föreställningen Alshe/Me framför hon tillsammans med sin äldre bror Mike Hayford på Skånes Dansteater. Föreställningen Processing #2 framförs på Dansstationen.

Dans + lunch – nytt för i år

Under tisdag till torsdag visas föreställningar på Bastionen där lunchen ingår. Efter föreställningen finns det möjlighet att ställa frågor och prata med artisten.

Föreställningarna som visas som lunchföreställningar är “Shout” av Jens Trinidad (NO), föreställningen [...it is contained in…]" om vattnets krafter av duon Land Before Time (SE) som bokas världen över och “Jag är” av Julian “Joujou” Namroud (SE).

Klassiska koncept återkommer

Konceptet "Whats Up Sweden" där tre olika grupper visar vad som är aktuellt just nu återkommer, och även publiksuccén “Almost A Jam”, där några av världens bästa freestyledansare är inbjudna för att utifrån givna uppdrag improvisera till livemusik. Almost A Jam är ett koncept framtaget av Erik Linghede, som i år fick Cullbergsstipendiet, och Olle Strandberg.

Höstlovsdans på fritidsgårdarna

På tre fritidsgårdar är det Öppet hus med Streetdanceshower med bland annat världskända Let It Happen från Nederländerna. Här kan man delta i workshops i olika Streetdancestilar. Det händer mycket mer som att deltagarna kan få klippa sig hos Anas från 4K Fadez, trycka egna T-shirts eller bara hänga. Vi bjuder också på pizzaslice och allt är gratis!

Öppet hus är klockan 13.00-16.30 på tre fritidsgårdar under lovet:
31 oktober på Rörsjö fritidsgård, Sallerupsvägen 3
1 november på Oxie fritidsgård, Keramikvägen 3B
2 november på Rosengård fritidsgård, Tegelhuset: Dicksons väg 3

För Malmö Dance Week:
Presskontakt:Alejandra Cerda Ojensa, a@alejandracerda.co, 0762-114409

Konstnärlig ledare Malmö Dance Week: Viktor Fröjd
Konstnärlig ledare Inkonst: Petra Huisman
Marknads- och pressansvarig Dansstationen: Anna Paulnitz
VD & Konstnärlig ledare Skånes Dansteater: Mira Helenius Martinsson
Verksamhetsledare Bastionen: Lina Ehn Öberg

För Höstlovsdans på fritidsgårdarna: