Hemlösheten fortsätter att sjunka – antalet hemlösa barn har minskat med 37 procent

Antalet hemlösa personer i Malmö fortsätter att minska. Allra mest minskar den strukturella hemlösheten, men även den sociala hemlösheten minskar. Barn i hemlösa hushåll har minskat med 37 procent.

Årets kartläggning av hemlösa Malmöbor visar att det finns 1381 vuxna i hemlöshet, vilket är en minskning med 516 personer jämfört med 2021. Antalet barn i hemlösa hushåll är 401, vilket är en minskning med 234 barn jämfört med föregående år. Mest minskar hemlösheten bland personer som endast saknar en bostad, så kallad strukturell hemlöshet, men den minskar även bland personer med missbruksproblem eller psykiska problem som kallas social hemlöshet.

Störst är minskningen av antalet hemlösa personer som bor i kommunens genomgångs- eller övergångsbostäder. Det är lägenheter som socialtjänsten hyr ut i andra hand och där hyresavtalet så småningom ska tas över av den boende, vilket kan var ett skäl till att hemlösheten minskar mest i den här gruppen.

Malmö stad har länge jobbat på bred front mot hemlösheten, dels med långsiktiga strategier för att ingen ska hamna i hemlöshet, dels med akuta insatser för att undvika att familjer och enskilda står utan bostad. 2019 startades en bostadsrådgivning som hjälper personer i hemlöshet att hitta en bostad. Samtidigt har bostadsbyggandet ökat under flera år och Boplats Syd förmedlat fler lägenheter, vilket bidrar till minskad hemlöshet. Ett minskat mottagande av kvotflyktingar och före detta asylsökande bidrar också, framför allt har det lett till ett minskat antal barn i hemlösa hushåll.

– Det är glädjande att utvecklingen fortsatt går i rätt riktning och att färre är hemlösa. Särskilt glädjande är det att antalet barn i hemlösa hushåll minskar. En egen bostad är viktig för tryggheten och för att få en bra start i livet. Samtidigt måste vi arbeta vidare med att minska hemlösheten, varje hemlös person är en för mycket, säger Sedat Arif(S), kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Att arbetet mot hemlösheten visar att vi går i rätt riktning är positivt besked. Det visar att vi gör rätt, och arbetet måste fortgå för en fortsatt minskning. Särskilt glädjande är det att barn i hemlöshet minskar, men även den strukturella och sociala hemlösheten. Ingen ska behöva vara hemlös och alla Malmöbor har rätt till ett tryggt hem. Ett tryggt hem ger en bättre framtid, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Hemlöshet får allvarliga konsekvenser för de som drabbas, särskilt för barns uppväxtvillkor. Vi måste göra mer för att inga Malmöbor ska leva i hemlöshet. En viktig åtgärd är att Malmö stad framöver kommer att arbeta tillsammans med civilsamhället utifrån modellen Barns bostad först för att stötta strukturellt hemlösa barnfamiljers väg till en egen bostad, säger Janne Grönholm (MP), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Joel Laguna, 0733-44 27 78