Herrgården och Seved lirar tillsammans

Den 16 maj anordnar Malmö Kulturskola en konsert på Sevedsplan. På scen står barn från Herrgården, Seved och kulturskolan. Konserten är resultatet av ett unikt projekt i Herrgården och Seved där barn fått lära sig spela instrument under nya former.

I samband med Sofielundsdagen intas Sevedsplan av Herrgårdens kids featuring Behrang Miri, barnen i Seved Rockers och Malmö Kulturskolas ensembler. Konserten är resultatet av att Malmö Kulturskola tillsammans med MKB Fastighets AB, Hyresgästföreningen och RGRA (Rörelsen Gatans Röst och Ansikte) gjort en unik satsning i Herrgården och Seved.

- Projektet som heter Lira går ut på att ett antal barn från Seved och Herrgården får gå en gratis pop- och rockskola som är särskilt utformad för att man ska kunna lära sig spela instrument även om man inte har tillgång till instrument i hemmet, berättar Henrik Marmén, chef för Malmö Kulturskola

Konserten på Sevedsplan ger barnen en chans att visa upp vad de lärt sig, men det handlar även om att skapa möten mellan barnen från Herrgården, Seved och de barn som går på kulturskolans ordinarie verksamhet.

- Vi vill att de ska få känna hur det är att stå på scen och framföra det man har lärt sig och det är extra kul att konserten innehåller allt från Behrang Miris musik till musik från kulturskolans folkmusikgrupp, säger Johannes Nästesjö, musiklärare i projektet.

Samarbetet mellan Malmö Kulturskola, MKB Fastighets AB, RGRA och Hyresgästföreningen är fortlöpande och alla inblandade ser positivt på projektets goda utveckling. Konserten äger rum lördagen den 16 maj, 11.30 - 12.45 på Sevedsplan.

För mer information kontakta:

Henrik Marmén, chef Malmö Kulturskola, tel 0703-34 68 85

Robert Rosenqvist, Nätverkare MKB Fastighets AB, tel 040-313 410

Marcus McKinley, Informatör Malmö Kulturskola och Malmö Kulturstöd, tel 0709 20 52 04