Hur kan bostadsförmedlingen i Malmö fira 100 år när Boplats Syd öppnade först 2009?

Vi kan se tillbaka på en lång historia när bostadsförmedlingen i Malmö i år firar sitt hundraårsjubileum. För ett sekel sedan var Malmö en arbetarstad med knappt 100 000 invånare. De flesta bodde trångt och utan rinnande vatten, el och fullgod värme. Nästan hälften av bostäderna var enrummare med kök, och där trängdes familjer med mängder av barn och ofta också inneboende.

Idag när Malmö räknar fler än 300 000 invånare är bostadsbrist och trångboddhet fortfarande stora problem. Vår uppgift på Boplats Syd, bostadsförmedlingens nuvarande namn, är att säkerställa att bostadsförmedlingen sker helt fri från diskriminering men också att lyssna på vad bostadssökande och fastighetsägare önskar av oss. Vi ägs fortfarande av Malmö stad och vi förmedlar drygt 3 000 lägenheter per år, och numera även i Staffanstorp och Lomma kommuner.

Detta och mycket mer berättar vi om i vår jubileumsskrift och i den jubileumsutställning som nu växer fram i våra lokaler.

Inbjudan till pressvisning av jubileumsutställningen

Tid: Onsdagen den 9 januari 2013 kl. 10.00.
Plats: Boplats Syd, Lejonetpassagen, Stortorget 8, Malmö

På programmet:

-  Planerna för bostadsförmedlingens 100-årsfirande

-  Varför startades en bostadsförmedling 1913? Och varför finns den idag?

-  Aktuell statistik

Vid pressvisningen medverkar:
Krister Hjelm, chef Boplats Syd
Christer Larsson, stadsbyggnadsdirektör Malmö stad
Göran Höckert, näringspolitisk chef Fastighetsägarna Syd

För mer information kontakta:
Krister Hjelm, chef Boplats Syd, tel 040-34 24 56 eller 0709-34 24 56 eller krister.hjelm@malmo.se