Hur kan vi minnas genom konst?

Hur kan vi minnas genom konst?

Den 23 november klockan 17.30 är det release i Malmö för antologin: Offentligt minne, offentlig konst på Malmö konsthall. Det blir en bokrelease med reflektioner om monument och minneskonst i samtiden med fokus på projektet Antirasistiskt monument.

Minnesmärken och monument är en konstform som engagerar brett då de bjuder in omvärlden att bearbeta det förflutna för både samtiden och framtiden. Antologin Offentligt minne, offentlig konst ger en inblick i detta högaktuella ämne genom att förklara, problematisera, nyansera och berätta om monument och minneskonstens syfte och betydelse, historiskt och i dag.

– Att få ha en särskild release för antologin här i Malmö där vi fokuserar extra på arbetet med projektet Antirasistiskt monument känns viktigt. Tillsammans blickar vi framåt och pratar om vad som behövs för att få till det permanenta verket, säger Jennie Järvå, enhetschef kulturstrategiska enheten, kulturförvaltningen i Malmö stad.

Forskning om minneskonst och Antirasistiskt monument

En av de medverkande skribenterna är forskaren Rebecka Katz Thor som i boken skriver om sin forskning kring minneskonst i förhållande till arbetet med projektet Antirasistiskt monument.

– Dagens minnesarbete syftar ofta till att gestalta något gemensamt som anses viktigt, som en hyllning eller ett trauma, och med en klar riktning mot framtiden, säger Rebecka Katz Thor, skribent och forskare i estetik.

Projektet Antirasistiskt monument är resultatet av ett initiativ från civilsamhället. Projektet är drivande i den konstprocess med fokus på minnesarbete som nu pågår i Malmö.

Minneskonstens roll

I antologin Offentligt minne, offentlig konst har Statens konstråd samlat 26 texter av namnkunniga skribenter för att bidra till samtalet om minneskonstens roll i våra gemensamma rum.

Antologin lyfter fram hur medborgare blivit dem som tagit initiativ till nya monument eller andra konstnärliga gestaltningar. Många av dessa monument grundar sig i frågor som inte tidigare lyfts fram av den formella makten. Texterna uppmärksammar vad det innebär att ta plats och bli synlig och genom det skrivas in i en offentlig historia.

Läs mer om boken på statenskonstrad.se

Program:

• Välkomstord
  • Bokredaktörerna berättar om bokens innehåll
  • Rebecka Katz Thor om forskning kring minneskonst och Antirasistiskt monument
  • Andrzej Tichy läser utsnitt om verket Marmorlinjen
  • Felicia Mulinari från Amfi läser akt 1 ur Glömskans arkiv
  • Panelsamtal som fokuserar på det permanenta verket som ska göras inom ramen för Antirasistiskt monument, med Patrick Amsellem, Robert Nilsson Mohammadi, Rebecka Katz Thor och projektledarna för Antirasistiskt monument.
  • Mingel samt försäljning av boken

Medverkande:

Bokredaktörerna: Annika Enqvist, Karolina Modig, Rebecka Katz Thor, och Joanna Zawieja

Ansvarig utgivare av boken och direktör på Statens konstråd: Patrick Amsellem

Skribenter: forskare Robert Nilsson Mohammadi och författare Andrzej Tichy

Poet: Felicia Mulinari från AMFI

Initiativtagarna till ett antirasistiskt monument: Robert Nilsson Mohammadi, Daniel Diaz, Nicolas Lunabba, Manal Masri, Showan Shattak

Projektledarna från Malmö stad för Antirasistiskt monument: Anna Wahlstedt och Rena Baledi

Jennie Järvå
Eenhetschef kulturstrategiska enheten