Hyllie målet för laddat rally

Hyllie målet för laddat rally

Söndagen den 21 september 2014 går deltagarna i årets upplaga av elbilsrallyt Oresund Electric Car Rally i mål på Hyllie stationstorg i Malmö.

Elbilsrallyt Oresund Electric Car Rally startar på Frederiksberg (Köpenhamn) lördag 20 september och går via Helsingør, Helsingborg och Lund till Malmö. Rekordmånga bilar, 70 stycken, deltar i årets rally. För att vinna lördagens etapp gäller det att köra en viss sträcka på tid med lägst energiförbrukning, söndagens körning på den svenska sidan innehåller olika orienterings- och precisionsmoment. För att vinna gäller det alltså inte att vara snabbast, utan att köra bäst och energisnålast! Rallyt avslutas med målgång på Hyllie stationstorg, intill Malmö Arena.

På Hyllie stationstorg finns kl 13-16 söndag 21 september följande aktiviteter, kostnadsfritt och öppet för alla:

• Provkörning av elbilar och elcyklar
  • El-GoCart
  • Bilbana
  • Lotteri
  • Informationstält
  • Panelsamtal, som leds av Mattias Goldman

Bilarna beräknas rulla in över mållinjen strax efter kl 13.

Söndagen avslutas med ett världsrekordförsök i Guinness-kategorin Största elbilsparad (Largest Parade of Electric Cars). Rekordförsöket arrangeras av danska Region Hovedstaden och sker på Öresundsbron under den senare delen av söndagseftermiddagen.

Kontaktperson för målgången i Hyllie: Anna Lindblad, projektledare, Miljöförvaltningen, Malmö stad, 0708-34 18 77

Foto från 2013 års elbilsrally: Timo Julku