Hyllieranka runt Malmös nya badhus

Hyllieranka runt Malmös nya badhus

Den 17 juni invigs Hyllierankan, det nya området med odlingslotter i Hyllie.

Det har funnits odlingslotter i området tidigare men nu anläggs ett nytt och större område med namnet Hyllierankan. Det ligger intill det nya badhuset och har drygt hundra odlingslotter.

- Allt fler vill odla i staden och därför skapar vi ett nytt område med både mindre och större odlingslotter för grödor, kryddor och blommor. Själva området är byggt som en slingrande ranka och kommer ge boende och odlare ett nytt och annorlunda grönt stråk i Hyllie, säger kommunalråd Lari Pitkä-Kangas (MP).

Fastighetskontoret genomförde en enkätundersökning bland odlarna i Malmö inför planeringen av Hyllierankan.

- Det framkom att många var intresserade av mindre lotter än de 100 kvadratmeter som varit det vanliga. Många tycker att de har varit för stora och att det har varit svårt att klara av dem, berättar Stefan Mattsson, fastighetskontoret.

I Hyllierankan finns därför odlingslotter på mellan 20 och 90 kvadratmeter.

- Det är viktigt att ge möjligheter till odling och det är ett bra sätt att visa hur vi arbetar hållbart i staden, samtidigt som vi ökar miljömedvetenheten inte minst för barn och unga, säger Milan Obradovic,(S).

Ett annat önskemål från dem som besvarade enkäten var att området skulle vara inhägnat med en ordentlig entré.

- Men det ska vara möjligt för alla att promenera igenom området. Däremot går det inte att köra in med bil. Det hoppas vi ska motverka den skadegörelse vi har sett i andra områden, säger Stefan Mattsson.

Välkomna till en ny träffpunkt för odlingsintresserade
Den 17:e juni inviger stadens politiker det nya odlingsområdet Hyllierankan och fastighetskontoret berättar och visar runt.

Invigningen äger rum kl. 11:15, Påskliljegatan i Malmö.

För ytterligare information kontakta Stefan Mattsson, enhetschef arrendeenheten fastighetskontoret, tfn: 0709-46 71 25, stefan.mattsson@malmo.se eller

Lari-Pitkä Kangas, Kommunalråd (MP), Stadsekologi, konsument och utveckling, tfn:  0734-26 44 81

Milan Obradovic, Kommunalråd (S), Boende och infrastruktur,
tfn: 0708 - 41 72 37