Illustration: New Line Arkitekter AB

Hyllies nya högstadieskola döps till Alléskolan

Grundskolenämnden beslutade idag att den nya högstadieskolan som ska byggas i Hyllievång ska heta Alléskolan. Skolan, med tillhörande idrottshall, får en kapacitet på cirka 550 elever och planeras stå klar inför höstterminens start 2025. Det totala investeringsbeloppet för byggnationen beräknas vara 404 miljoner kronor.

Skolan är strategiskt belagd i Hyllievång som är ett av stadens mest expansiva områden. Flera större bostadsprojekt pågår samtidigt som fler kommer att initieras inom de närmsta åren. Upptagningsområdet för skolan breddar sig över flera bostadsområden och kommer att bli en integrerande och inkluderande mötesplats för Malmös högstadieelever. Enligt nuvarande prognoser väntas antalet grundskoleelever öka stadigt under den kommande tioårsperioden.

Namnet på skolan har fått sin inspiration från den långa pilallén som kommer att löpa längst byggnaden. Denna pilallé är biotopskyddad och har ett viktigt kulturhistoriskt och landskapsmässigt värde i området. Allén löper diagonalt genom Hyllievång och binder idag ihop den tätbebyggda innerstaden med Söderslätt.

– Alléskolan kommer att byggas i en fantastisk miljö med ambition att bli en inkluderande plats där elever från olika delar av Malmö kan mötas. Vår förhoppning är att eleverna kommer att lämna skolan fullt rustade i sin färd mot framtiden och jag ser fram emot invigningen till hösten 2025, säger Sara Wettergren (L), skolkommunalråd och ordförande i grundskolenämnden.

– Med Alléskolan fortsätter vi att ta ansvar och investera i välfärden i hela Malmö, i både nybyggda och befintliga bostadsområden. Jag ser verkligen fram emot invigningen av ännu en fantastisk skola i en spännande och snabbväxande del av staden, säger Sanna Axelsson (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

– Alléskolan är ett utmärkt namn på denna skola som om några år står redo att ta emot elever från hela staden. Namnet knyter an till den vackra pilallé som löper längs med skolan och vidare, och som med sitt biologiska och kulturhistoriska värde är viktig för Malmö, säger Johanna Öfverbeck (MP), ledamot i grundskolenämnden.

Sara Wettergren (L), 0709-59 17 16, sara.wettergren@malmo.se
Sanna Axelsson (S), 0704-33 83 33, sanna.axelsson@malmo.se