Idag invigs Malmö stads första vindkraftverk!

Idag invigs Malmö stads första vindkraftverk!

Idag invigs Nötåsens vindpark i Sundsvalls kommun, en park om fyra vindkraftverk, varav Malmö stad nu äger ett.

Vindkraftverket har handlats upp av serviceförvaltningen och levererats som ett så kallat nyckelfärdigt verk av Eolus Vind AB. Det kommer att producera cirka 5 procent av den el som används i de kommunala verksamheterna. För närvarande pågår upphandling av ytterligare ett nyckelfärdigt verk placerat på annan ort.

Genom satsningen bidrar vi till de nationella utbyggnadsmålen för förnybar elproduktion. Samtidigt bäddar vi också för vår planerade satsning på att öka andelen lokalt producerad el, vilket kommer att ske genom uppförande av kommunala vindkraftverk i Norra hamnen eller längs med Yttre Ringvägen.

I början av förra året uppnådde Malmö stad målet om 100 procent förnybar elförsörjning via inköp av ursprungsgarantier* för vattenkraft. Andelen vattenkraft sjunker successivt i takt med att vi tar egen vindkraft i bruk:

- Vår ambition är att senast år 2020 ska 25-30 procent av Malmö stads elförbrukning bestå av egenproducerad vindel, säger Anders Elmqvist, projektledare för vindkraft på stadsfastigheter.

Samtidigt arbetar Malmö stad vidare mot målet att inte bara el utan även all energiförsörjning ska vara förnybar och med så stor andel lokal produktion som möjligt:

- Vårt mål är att Malmö ska försörjas till hundra procent av förnyelsebar energi år 2030, och vindkraft är en viktig del för att nå det målet. Vi vill att så mycket som möjligt av vår energi ska produceras lokalt men tills vi kommer dit är svensk, grön el prioriterad och därför är vindkraftverket i Nötåsens vindpark en mycket bra investering för Malmö, säger Milan Obradovic (S), miljökommunalråd.

- Detta ger en snabb injektion av förnybar el, medan vi arbetar med att genomföra en större utbyggnad av vindkraft här i Malmö enligt vår nya översiktsplan, säger Karolina Skog (MP), bygg- och servicekommunalråd.

Kontaktperson på stadsfastigheter: Anders Elmqvist, 040 – 34 18 73, anders.elmqvist@malmo.se.
(Anders är med på dagens invigning i Nötåsen och har därför svårt att svara i telefon mellan 11 och 12.30 men det går bra att lämna meddelande!)

Detta pressmeddelande är utskickat av: Thobias Ligneman, kommunikatör på serviceförvaltningen som du når på telefon 0709 - 841121 eller via e-post thobias.ligneman@malmo.se.

Fakta om Nötåsens vindpark:

Uppförd av Eolus Vind AB.

Antal verk: 4

Maxeffekt per verk: 2 MW

Totalhöjd: 150 m (Turning Torso: 190 m)

Rotordiameter: 114 m (Fotbollsplan: 90-120m)