Ilmar Reepalu får Malmö stads hederstecken

Ilmar Reepalu får Malmö stads hederstecken

Malmös tidigare kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu tilldelas Malmö stads hederstecken. Utdelning sker i dag efter årets sista kommunfullmäktigesammanträde.

Malmö stads hederstecken instiftades 1992 och delas ut av kommunfullmäktiges ordförande till den eller de Malmöbor som nominerats utifrån förtjänstfulla insatser för staden och stadens medborgare.

Ilmar Reepalu har verkat för Malmö och Malmöborna under en lång tid. 1974 blev han ersättare i hälsovårdsnämnden, där han senare blev ordinarie ledamot. 1982 blev han invald i Malmö kommunfullmäktige som ersättare och 1985 blev han ordförande i sjukvårdsstyrelsen. Samma år valdes han till oppositionsråd, vilket han var i två perioder från 1985 till 1988 och 1991 till 1994.

Efter valet 1994 utsågs han till finanskommunalråd och kommunstyrelseordförande. Som kommunstyrelsens ordförande tog han bland annat initiativ till bomässan Bo01 i Västra Hamnen som blev startskottet för en utveckling där området gick från att vara ett industriområde på nedgång till ett bostadsområde och en attraktiv stadsdel där klimat och miljö står i fokus. Han var drivande i arbetet med Citytunneln som har bidragit till att knyta ihop staden och rita om den regionala kartan, och möjliggjort för en utökad arbetsmarknad på båda sidor Öresund och inom Skåne. Han var också med och lade grunden till det som sedan blev Malmö universitet och det pågående arbetet med att förverkliga Öresundsmetron. Uppdraget som kommunstyrelsens ordförande lämnade han 1 juli 2013.

Förutom ett flertal kommunala uppdrag har Ilmar Reepalu verkat nationellt, regionalt och internationellt under många år. Sedan 2007 är han ledamot i Europeiska regionkommittén och 2012 deltog han på FN:s konferens Rio+20 i Rio de Janeiro i Brasilien som ordförande i Regionkommitténs miljöutskott.

Beslutet att dela ut hederstecknet till Ilmar Reepalu har tagits av kommunfullmäktiges presidium och delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Carina Nilsson.

– Ilmar Reepalus politiska engagemang har haft stor betydelse Malmös utveckling de senaste decennierna, han har varit drivande i många processer som förändrat staden i grunden och som fortsatt kommer att påverka staden under lång tid framöver. Mycket av arbetet har handlat om att skapa ett grönare och mer hållbart Malmö då han tidigt insåg att klimat- och miljöfrågor är avgörande för framtiden – inte bara i Malmö utan i hela världen. Hållbarhet handlar också om att hitta långsiktiga lösningar på samhällsutmaningar som många kan ställa sig bakom och kämpa för tillsammans, vilket han har en förmåga att göra, säger Carina Nilsson, kommunfullmäktiges ordförande.

Carina Nilsson, 0702-46 50 38