INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS LANSERING AV RUN TO THE BEAT MALMÖ 4 MARS 2009

Onsdagen den 4 mars kl 11.00 är ni välkomna till presskonferens gällande det nya och unika sportevenemanget Run to the Beat i närvaro av forskaren Dr Costas Karageorghis.

Dag: Onsdagen den 4 mars
Tid: 11.00-11.45

Intervjuer: 12.00-14.00 Intervjumöjlighet med Dr Costas, bokas av
Mia Jorpes

Plats: Clarion Collection Hotel Temperance, Engelbrektsgatan
16, Malmö.

Run to the Beat är ett klassiskt halvmarathon i nytt koncept.

Loppet är baserat på forskning av Dr Costas Karageorghis vid Brunel University, England. Dr Costas har i över 20 år studerat samverkan mellan musik och prestation vid träning. Studier påvisar att det finns relation mellan hjärtaktivitet vid träning och takten på musiken. Genom att lyssna på en viss tonart, rytm kan man förhöja sin fysiska prestation.

"Våra studier påvisar att individer som lyssnar på musik under tiden de springer kan förlänga sin träning med upp till 13%"
Dr Costas Karageorghis

Run to the Beat tar fasta på denna forskning och kommer att ha musikelement i form av liveband, dj:s och musiker på strategiskt utplacerade platser runt om löparbanan. Allt för att inspirera löpare till att maximera sin prestation. likväl bjuds åskådare och supportrar på mer än ett vanligt löplopp.

På presskonferensen kommer Dr Costas att berätta om sin forskning och hur den har införlivats i Run to the Beat konceptet. Representanter från Malmö Stad och Malmöfestivalen kommer att närvara vid presskonferensen för frågor.

Run to the Beat låter musiken visa löparna vägen. En väg, som tar deltagarna runt centrala Malmö med målgång inne i Malmö Arena. Evenemanget arrangeras av IMG i samarbete med Malmö stad, Malmö Arena, Malmöfestivalen och Heleneholms IF. Loppet äger rum under pågående Malmöfestival.

Run To The Beat genomfördes för första gången i London förra året och blev en succé. Redan en månad efter lansering, var evenemangets 12,000 deltagarplatser sålda. Malmö blir som andra stad i världen värd för detta unika evenemang.

Fakta om Run to the Beat:
Sker för första gången i Sverige.
Äger rum 15 aug 2009.
Halvmaraton 21,098 meter.
Distansen möjliggör ett brett spektrum av deltagare- från motionär till erfarna distanslöpare.
Start och målgång i nybyggda Malmö Arena. Arenan blir festivalarena för deltagare och publik.
Arrangeras i samarbete med Malmö Stad, Malmöfestivalen, Malmö Arena och Heleneborgs IF.
Först året kan evenemanget tillhandahålla startplats för 8 000 personer.

För mer information om Run to the Beat Malmö, kontakta IMG (Sweden) AB:
Richard Morling
T: +46 (0)8 506 224 19, M: +46 (0)709 92 66 51, E:richard.morling@imgworld.com

Vid pressfrågor, kontakta Subito:
Mia Jorpes,
T: + 46 (0)8 506 511 05, M: +46 (0)707 22 43 13, E: mia.jorpes@subito.nu