Inbjudan: Välkommen på samrådsmöte om Varvsstaden

Inbjudan: Välkommen på samrådsmöte om Varvsstaden

I dag den 19 maj kl 18.00 är media och allmänhet välkomna till Stadsbyggnadsforum i Västra Hamnen för att ta del av planprogram 6030 i Hamnen (Varvsstaden).

Varvsstaden är beläget på det tidigare Kockumsområdet i Västra Hamnen och är ett viktigt stadsutvecklingsområde i Malmö. Totalt planeras 1500 nya bostäder och 5000 nya arbetsplatser som ska kombineras med skola, förskolor och handel.

– I Varvsstaden ska det finnas möjlighet till lokala initiativ som bidrar till engagemang, trivsel och trygghet. Jag vill att Malmöborna ser Varvsstaden som en tillgång för alla och tar stadsdelen till sig, säger Ulrika Signal, arkitekt och projektledare för Västra Hamnen på Stadsbyggnadskontoret.

Detta planprogram är ett första steg i utvecklingen av Varvsstaden, som är ett samarbetsprojekt mellan Malmö stad och Peab Sverige AB. Det gemensamma målet är att Varvsstaden ska bli en attraktiv stadsdel med tydlig identitet inom hållbar och nyskapande stadsutveckling.

– Varvsstadens befintliga verksamhetsmiljö påminner om historien och har en mycket speciell och ruff karaktär. De kulturhistoriskt värdefulla byggnaderna i kombination med ny bebyggelse skapar en unik stadsmiljö och ger området själ, säger Ulrika Signal.

Synpunkter på planprogrammet sammanställs i en samrådsredogörelse som ska redovisas för och godkännas av Stadsbyggnadsnämnden. Planprogrammet kommer att revideras och godkännas av Stadsbyggnadsnämnden och kommer därefter att ligga till grund för kommande detaljplanearbete.

I dag torsdag den 19 maj kl 18.00 är media och allmänhet välkomna till Stadsbyggnadsforum i Västra Hamnen, Nordenskiöldsgatan 17, för att ta del av planprogram 6030 i Hamnen (Varvsstaden).

För mer information, kontakta:

Ulrika Signal, arkitekt och projektledare för Västra Hamnen på Malmö stads stadsbyggnadskontor

Telefon: 040 34 90 32 eller 0709-34 16 27

E-post: ulrika.signal@malmo.se

Kristina Nilsson, arkitekt och handläggare för Varvsstaden på Malmö stads stadsbyggnadskontor

Telefon: 040-34 22 92 eller 0709-34 22 92

E-post: kristina.nilsson14@malmo.se