Ingrid får Malmös Luciatåg levererat till tröskeln.

"Vår granne Ingrid 80+ är alltid så glad och lyser upp livet för alla i vår trappuppgång. Det vore jättetrevligt om vi kunde "lysa upp" lite hos henne!", så motiverade Martina Näs sitt Luciatågogramtips. Och på tisdag den 16 december kl. 18 får Ingrid ett exklusivt besök av Malmös Lucia med följe.

Under några veckors tid har malmöborna kunnat ansöka om att få skicka ett Luciatågogram med Malmö stads officiella Luciafölje.

- Vi efterlyste en speciell ljusspridare att skicka vår Lucia till. Vi fick in många tips och flera fina motiveringar, berättar Petra Elmqvist, som arbetar i Malmö stads projektgrupp kring Malmös Lucia, och var den som kläckte idén med Luciatågogrammen.

Malmös Lucia med följe gör ungefär 80 framträdanden under december. De besöker allt från UMAS och Paulikyrkan till Aluma. Ett av framträdandena blir alltså hemma hos Ingrid, nu på tisdag.

- Det ska bli en överraskning för Ingrid, men vi har kollat med grannen Martina och fått kontakt med Ingrids son. Han garanterar att Ingrid både är hemma och kommer att bli glad, berättar Petra Elmqvist.

Varför just Ingrid?

Vi fick in många förslag på personer som är uppskattade av sina nära och kära, eller för att de gör stora insatser genom sitt yrke. Ingrid stod ut för att hon lyser upp andras tillvaro, bara genom att vara positiv, omtänksam och öppen mot människor som hon möter. I motiveringen berättar Martina Näs att Ingrid... "fastän hon inte pratar ett enda ord engelska så bjöd hon in min pappalediga engelsktalande man på fika i förra veckan!". Vad är det, om inte en äkta ljusspridare i vardagen?

Vill du följa med när vi överraskar Ingrid?

Luciaföljet uppvaktar Ingrid tisdagen den 16 december kl. 18. Om du vill närvara ska du kontakta Petra Elmqvist eller Viveca Byhr Lindén, så får du adressen.

Mer information:

Viveca Byhr Lindén tel. 040-34 14 14 / 0709-34 14 14