InnoCarnival präglar Skåne under 2014

InnoCarnival präglar Skåne under 2014

2800 elever från 120 klasser i grundskolan och gymnasieskolan i 18 skånska kommuner är redan anmälda.  Under 2014 kommer innovationskarnevalen InnoCarnival Skåne att synas och märkas runt om i Skåne. Den skånska innovationskarnevalen arrangeras den 13-15 november 2014 på Malmömässan. Men under hela året pågår inspirationsseminarier, workshops och internationella studentsamarbeten. Gemensamt sätter hela Skåne kurs mot en hållbar framtid.

InnoCarnival Skåne bygger på en idé från Hongkong och är en del av det samarbetsavtal som arbetats fram genom Hongkong Malmö Sustainability Charter. Fokus är social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.

InnoCarnival Skåne riktar sig i huvudsak till barn, unga och unga vuxna, som har mycket att tillföra i utformandet av dagens och framtidens samhälle. En majoritet av de skånska gymnasieskolorna och högskolorna kommer att delta i projektet.

– Arbetet både för dagens och för vårt framtida samhälle behöver engagera och komma från unga människor. För att hitta innovativa lösningar behövs kreativa metoder och miljöer. Det har vi tagit fasta på i vårt program under 2014, säger Grethe Lindhe, Malmö stad, projektledare för InnoCarnival Skåne 2014.

Vårens program
Några exempel på programpunkter under våren 2014 är arbetet med Innovations Boutiquen, Utforma framtidens hållbara städer i havet och en arkitekturworkshop där man utvecklar sin stad genom framtidshybrider:

Innovations Boutiquen är ett arbete som sker i vår tillsammans med konstnärer från Drömmarnas Hus i Malmö. Skolelever får i uppdrag att förvandla kasserade saker till något nytt och innovativt. Under InnoCarnival Skåne i november byggs sedan en Innovations Boutique upp på Malmömässan som presentations- och vernissageyta.

* Ett annat exempel är inspirationsseminariet är Utforma framtidens hållbara städer i havet, som vänder sig till elever i årskurs 7 och 8 i grundskolan. I Ystad och i Malmö får elever tillsammans med SEA-U Marint Kunskapscenter och Malmö Museer arbeta praktiskt med att ta fram innovativa modeller för hur framtidens hållbara städer vid havet kan se ut.

* Gymnasieelever har möjlighet att delta i Arkitekturworkshop – utveckla din stad genom framtidshybrider på Medicon Village i Lund. I detta tredje exempel byggs prototyper och hybrider som ska kunna ändra ohållbara sociala mönster till hållbara framtidslösningar. Denna workshop sker tillsammans med arkitektbyrån Within Walls.

Möten över gränser
Grundskolan och gymnasieskolan är två fokusgrupper för projektet. Innovationsföretag och studenter är två andra. Det handlar om samverkan över gränser, för att tillsammans nå längre för en hållbar värld.

– Det är fantastiskt roligt med den breda uppslutning vi har fått kring InnoCarnival Skåne. Det händer massor med saker över hela länet under året. Engagemanget är brett. Skolelever möter företagare som möter studenter med samma fokus kring kloka, kreativa och hållbara framtidslösningar, säger Grethe Lindhe, projektledare InnoCarnival Skåne 2014.

Parallellt med innovationskarnevalen arrangeras InnoConference den 13-14 november, där forskare bland annat ska diskutera framtidens lärande med ungdomar.

För ytterligare information:
Grethe Lindhe, projektledare InnoCarnival Skåne 2014, tfn: 0706-94 11 15

www.innocarnival2014.se

Samarbetspartners:
Hong Kong Science and Technology Parks, ESS, Drömmarnas Hus, Medea, Region Skåne, Kommunförbundet Skåne, Malmö Högskola, Lunds Universitet, Ung Företagsamhet, SYSAV, SEA-U Marint Kunskapscenter, Within Walls, Naturskolan, Delegationen för Hållbara Städer, Klimatsamverkan Skåne, MINC, Innovator Skåne, Malmö Cleantech City, Venture Cup Syd, Drivhuset, Glokala Folkhögskolan, SLU, Arduino, Skånetrafiken, Malmömässan, Venture Lab, HKR Innovation, LTH, Media Evolution.