Insamling till Fritidsbanken i Malmö under GeBortTillSport-dagen

Insamling till Fritidsbanken i Malmö under GeBortTillSport-dagen

All insamlad utrustning skänks vidare till Fritidsbanken, och i Malmö är planen att Fritidsbanken ska öppna under hösten med Malmö stad som huvudman. Fritidsbanken är en ideell organisation som startade i Deje i Värmland 2013 och som idag finns över hela landet.

2015 initierade Ida Björnstad GeBortTillSport tillsammans med TV4. Då samlades 9,5 ton sportutrustning in i fem städer och skänktes till behövande. Nu görs samma satsning igen, med den stora skillnaden att Fritidsbanken är mottagare och att insamlingen sker på 57 platser – från Jokkmokk i norr till Trelleborg i söder.

Den 10 september sänder TV4 live under förmiddagen från insamlingsplatser i Stockholm och Karlstad. I Malmö sker insamlingen av sport- och fritidsutrustning den 10 september utanför Baltiska hallen. Insamlingen pågår kl. 10.00–16.00. Samma helg spelas den internationella roller derby-turnering International WFTDA Playoffs i Baltiska hallen och Malmö-laget Crime City Rollers tävlar mot några av världens bästa roller derby-lag. Detta är första gången International WFTDA Playoffs spelas utanför USA.

– Sist GeBortTillSport genomfördes i Malmö samlades det in drygt ett ton fritidsprylar, vi väntar med spänning på hur mycket Malmö har att bidra med i år. All utrustning som samlas in under dagen kommer att vägas! Vi har redan samlat in en hel del fritidsutrustning men desto mer prylar vi får in desto fler är det som kan få nytta av dessa och aktivera sig mot en meningsfull fritid, säger Sara Hansson, projektledare på fritidsförvaltningen.

Kontaktpersoner:

Sara Hansson, projektledare på fritidsförvaltningen, 0708-741794, sara.hansson6@malmo.se

Malin Eggertz Forsmark, avdelningschef för föreningsavdelningen, 0734-249757, malin.eggertzforsmark@malmo.se

Om Fritidsbanken

Fritidsbanken är en ideell organisation som samlar in sport- och fritidsutrustning och lånar ut den gratis i 14 dagar. Den första Fritidsbanken startade 2013 i Deje i Värmland och finns idag på ett 40-tal orter över hela landet.

Just nu pågår insamlingen till Malmös första fritidsbank som planeras att öppna i höst. Den ordinarie insamlingen på Stadionområdet håller öppet måndag-fredag 08.00-22.00, lördag-söndag 08.00-20.00. Adressen är Eric Perssons väg (det finns inget gatunummer). Ingången ligger mellan Baltiska hallen och Isstadion, snett över gatan från Kombihallens ingång.

Utskickat av Emilie Ekelund, kommunikatör på fritidsförvaltningen, emilie.ekelund@malmo.se, 0766-108936