Insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck i förskolan ska förstärkas

Insatser mot hedersrelaterat våld och förtryck i förskolan ska förstärkas

Malmö stads stadsrevision har genomfört en fördjupad granskning av förskolenämndens arbete för att uppmärksamma de barn som lever under hedersrelaterat våld och förtryck. Mot bakgrund av de brister i arbetet som framkommer i revisionens granskning har Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna i förskolenämnden vid dagens sammanträde gett förvaltningen i uppdrag att kartlägga och åtgärda bristerna dels i genomförandet av de redan beslutade utbildningsinsatserna, dels avseende förskolornas arbete med orosanmälningar till socialtjänsten.

Under de senaste åren har förskolenämnden tagit flera initiativ som syftat till att stärka arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck, inte minst mot bakgrund av den inventering av hedersproblematiken på kommunens förskolor som togs fram på nämndens initiativ och redovisades 2021. En omfattande utbildningsinsats drogs igång i syfte att höja kunskapen hos alla medarbetare och ge dem stöd och verktyg för att hantera frågorna i det dagliga arbetet. Arbetet har skett i samverkan med bland annat kommunens resursteam Heder och Kompetenscentrum mot våld i nära relation. I samband med förskolenämndens budget 2022 beslutade nämnden om ett förnyat uppdrag åt förvaltningen att utbilda samtlig personal kring hedersrelaterad problematik och ge verktyg att motverka hedersförtryck.

Stadsrevisionens granskning visar tydligt att de utbildningsinsatser som beslutats av nämnden inte genomförts i tillräcklig utsträckning. Granskningen tyder också på att det fortfarande finns alldeles för många medarbetare på kommunens förskolor som känner att de saknar tillräcklig kunskap och stöd för att upptäcka och hjälpa barn som lever under hedersnormer. Utifrån den statistik som presenteras finns det dessutom stora brister i förskolornas arbete med orosanmälningar till socialtjänsten. Detta är helt oacceptabelt.

Därför har Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Liberalerna i förskolenämnden vid dagens sammanträde gett förvaltningen i uppdrag att kartlägga och åtgärda bristerna dels i genomförandet av de redan beslutade utbildningsinsatserna, dels avseende förskolornas arbete med orosanmälningar till socialtjänsten. Förvaltningen ska också återkomma vid nämndens sammanträde i mars kring hur man kommer att arbeta vidare för att stärka arbetet med hedersfrågorna med utgångspunkt i revisionsrapporten.

– Jag ser väldigt allvarligt på bristerna som lyfts fram i revisionens granskning. Därför har vi idag gett förvaltningen i uppdrag att omgående ta tag i det som framkommit, särskilt utbildning av personalen i förskolan och rutinerna kring orosanmälningar. Vi vet att det tar lång tid att förändra sociala problem, men det är verkligen ingen anledning till att tappa fokus. Förskolan måste bli bättre på att fånga upp och hjälpa utsatta barn och som ordförande kommer jag att följa upp arbetet noggrant, säger Mohamed Yassin (MP), ordförande i förskolenämnden.

–För mig som socialdemokrat är det en självklarhet att kämpa mot alla former av förtryckande strukturer och idéer. Jag är besviken över att de viktiga utbildningsinsatserna som vi i nämnden beslutat om inte genomförts fullt ut. Det är oacceptabelt och dagens initiativ handlar att säkerställa att vi når alla medarbetare. Därför var de uppdrag vi gav förvaltningen idag så viktiga, säger Zinaida Kajevic (S), vice ordförande i förskolenämnden.

– Varenda barn i Malmö har rätt att växa upp fritt från våld och förtryck, där allas rätt till lika värde och värdighet respekteras. Jag ser allvarligt på den kritik och den information som framkommer i revisionens granskning och kommer nu att medverka till att åtgärder vidtas för att detta inte ska hända igen, säger Leon Nawrot (L), ledamot i förskolenämnden.

Mohamed Yassin nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

Zinaida Kajevik nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16