Instagram på Malmö Konsthall

Hur skapar man ett konto i världens största forum för delning av bilder – Instagram? Vilka redigerings- och efterbearbetningsmöjligheter finns? Onsdagen den 13 mars kl 19 kommer Bodil Johansson från Instagramers Malmoe till Malmö Konsthall för att berätta om vilken betydelse smartphones och applikationer som Instagram haft och har, som plattform för visuellt skapande och som komplement till och ibland ersättare av den vanliga kameran. Hon ger även tips och visar exempel på hur man kan ta bilder med sin smartphone och dela dem med andra.

Får man lust att prova på ska man komma till Malmö Konsthall lördagen den 16 mars kl. 13 för fotovandringen Light Walk. Tillsammans med Instagramers Malmoe går man en bestämd rutt och tar bilder längs vägen. Väl tillbaka på konsthallen avslutas fotovandringen med fika och eftersnack. Deltagare med Instagramkonto kommer att kunna tagga sina nytagna mobilbilder, så att de kan visas som ett bildspel i Malmö Konsthall.

Bild bifogas!

Kontakta gärna

Fredrik Ehrenstråle  0706-11 30 61 (@ehrenstrale på Instagram)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA: Instagram

Instagram är en fotoapplikation och -tjänst för smartphones, som ger dig möjlighet att lägga olika filter på dina bilder och presentera dem i ett virtuellt galleri. Instagram är även ett social medium som låter dig kommunicera med 90 miljoner andra användare, som laddar upp 40 miljoner foton där varje dag.

Sedan lanseringen den 6/10 år 2010 har Instagram haft en explosionsartad tillväxt. Den hemliga formeln av ett enkelt användargränssnitt med smarta möjligheter att uttrycka dig visuellt på, får din kreativitet flöda. Att du kommer med i en internationell, mångkulturell grupp människor som bjuder på sig själva och sin vardag är bara en bonus.

Instagramers Malmoe

Instagramers Malmoe, eller @igersmalmoe, är del av ett globalt nätverk av Instagram-frälsta och människor som gillar mobilfotografi, som arbetar för att skapa möjligheter för entusiaster i Öresundsregionen och Sydsverige att träffas och utvecklas. Aktiviteterna anordnas antingen i egen regi eller tillsammans med andra samarbetspartners och kan ta form i allt från fotovandringar och workshops, till fototävlingar och utställningar. Igersmalmoe är även en digital mötesplats på Instagram och andra sociala medier.

Välkommen!

Vänliga hälsningar