Internationell författarscen: Arkan Asaad om nödvändiga uppbrott och rätten att få välja livsväg

Arkan Asaad är säsongens förste författarscensgäst på Stadsbibliotekets internationella författarscen. Han är född 1980 i den kurdiska delen av norra Irak, Kirkuk. Han kom till Sverige 1984 tillsammans med sin familj, är flerfaldig svensk mästare i taekwondo och tränar idag ungdomar i samma sport. Arkan Asaad har också gått Stockholms filmskola och arbetat med radioprogrammet Underlandet som sänts i P3. I år romandebuterar Arkan med starka romanen Stjärnlösa nätter, en bok om hederskultur och arrangerade äktenskap. Huvudpersonen Amàr växer upp i en svensk småstad i en kurdisk familj, med en starkt dominerande far. På en bilsemester till släkten i Irak inträffar en rad smärre kulturkrockar, och allt ställs på sin spets när Amàr förstår att fadern planerar gifta bort honom med den jämnåriga kusinen Amina. Arkan Asaad har själv erfarenhet av att ha blivit bortgift med en jämnårig kusin och vill lyfta ämnet kring frågan och att den drabbar såväl unga kvinnor som män och lämnar spår för livet.

Möt honom i samtal med Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri på Internationell författarscen
Torsdag 17 februari kl 19.00 i Ljusets kalender
Ljusets kalender på Stadsbiblioteket i Malmö
Drop in-kom i god tid för en plats.

Kvällen inleds kl. 18.30 med uppvisning av Taekwondo av Team Toigye Panthers.

Efter boksamtalet signerar Arkan Asaad sin roman Stjärnlösa nätter.

Kommande program på Internationell författarscen:
31 mars: Kanada/Vietnam: Kim Thúy i samtal med Torun Börtz
5 maj: Island: Sjón i samtal med Johanna Koljonen