Visionsbild av Havsbris.

Invigning av Havsbris – gruppboendet som är anpassat för personer med demenssjukdom

Nu är det klart! Malmös nya gruppboende Havsbris i Tygelsjö som är byggt med hjälp av forskning och verifierad kunskap om demenssjukdom.

Husets miljöanpassning för personer med demenssjukdom gör att det känns säkert att ta sig fram och känna igen sig i. Den underlättar de vardagliga sysslorna och skapar ett lugn hos de flesta. Den cirka 700 kvm stora trädgården är noggrant anlagd för att kunna upplevas med alla sinnen, årets alla dagar.

– Vi har längtat efter den här dagen och min förhoppning är att de som flyttar in ska trivas och känna sig trygga i sina hem här, säger Helen Martinsson avdelningschef för särskilt boende på hälsa, vård och omsorg.

Malmö stad har använt ett funktionsprogram med cirka 400 punkter som berör allt från belysning och brandskydd till duschmunstycken och färgval. Programmet är framtaget i enighet med den erfarenhet och kunskap som finns kring olika demenssjukdomar.

Media är välkommen att delta vid invigningen
    När: onsdagen den 14 september, klockan 15:00-16:30
    Var: Havsbris på Rödklintsgatan 12 i Tygelsjö.
    Anmälan gör du via denna länk: https://bit.ly/anmalanHavsbris

Talare på invigningen är bland annat:
    Tf förvaltningsdirektör för hälsa, vård och omsorg Anne Wolf
    Avdelningschef för särskilt boende Helen Martinsson
    Ordförande i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden Anders Rubin (S)

Fakta
    Havsbris består av 54 lägenheter fördelade på tre våningsplan. På bottenplan finns en matvarubutik. På plan två och tre finns gemensamma balkonger. På plan ett finns även en takterrass med gemensam trädgård som man kan njuta av året runt. Snart på plats kommer en pergola och ett växthus. Total uthyrbar area är cirka 5 600 kvadratmeter.

Kontakt:
    Helen Martinsson avdelningschef särskilt boende