Invigning av ny temastig i Torup

Invigning av ny temastig i Torup

Den 12 mars invigs en ny temastig i Torup av två skolklasser från Malmö. Ordstigen består av ett antal skyltar med olika ord och målade bilder placerade på den 1,5 km långa slingan runt slottet. Orden och bilderna är kopplade till syn- och sin-nesintryck i skyltens närhet.

Ordstigen består av ett antal skyltar med olika ord. Orden är kopplade till syn- och sinnesintryck i skyltens närhet.

Målgrupp för ordstigen är barn i sen förskoleålder och tidig skolålder och även nyanlända barn, ungdomar och vuxna.

- Att ord inte enbart är en kombination av bokstäver är det ingen som ifrågasätter men människors begreppsuppfattning varierar beroende på hur väl förankrade orden är. Ordstigen är ett försök att sammanbinda ord med verkliga upplevelser, berättar Bo Lindvall, pedagog på Malmö Naturskola.

- Till exempel är det lättare att lära sig ordet stubbe om man får titta på stubben, känna på den och kanske ställa sig på den, menar Bo. Värdet på de ord som vi har i våra ordförråd ökar med antalet associationer vi har till orden.

Ordstigen är ett samarbetsprojekt mellan fastighetskontoret, fritidsförvaltningen och Malmö Naturskola Centrum för Pedagogisk Inspiration.

Samling vid starten av slingan klockan 10.00 se karta

För ytterligare information: Kontakta Bo Lindvall, Malmö Naturskola Centrum för Pedagogisk Inspiration, på tel 070-53 55 114 Bo.lindvall@malmo.se

Fakta Ordstigen

Ordstigen är ett försök att förankra ord med verkliga upplevelser.