Invigningen av Junibackens förskola i Husie

Invigningen av Junibackens förskola i Husie

2008 startades Bäckagårds förskola i Bäckagårdsskolans lokaler. Förskolan startades som ett led i stadsdelens utbyggnad av förskolorna. Redan vid starten av den dåvarande förskolan fanns planerna på att utöka verksamheten genom att bygga en ny större förskola som verksamheten så småningom skulle flytta in i. Både barn o pedagoger har under resans gång varit delaktiga i planerandet o byggandet av den nya förskolan. Pedagogerna har varit med i utformningen av lokalerna så att dessa ska fungera så optimalt som möjligt för verksamheten. Barnen har varit med och grävt, murat och dokumenterat efterhand som bygget har fortskridit.

Hälsofrämjande

- På Junibackens förskola arbetar vi med hälsofrämjande förskoleutveckling. Pedagogerna arbetar dagligen med barnens hälsa i fokus. Tyngdpunkt läggs på att alla barn ska känna trygghet i gruppen, rörelseglädje både inne och ute samt att vi ger barnen en god kosthållning från det att de är små.

Säger Jennie Åkerlind, förskolechef för bland annat Junibackens förskola.

Fokus på utemiljö

Junibackens förskola ligger i kanten av det lummiga grönområdet Gyllins trädgård. Gyllins trädgård skapar tillsammans med förskolans fina inne- och utemiljö en inspirerande o lärorik miljö för barnen. I augusti 2011 stod så Junibackens förskola redo att ta emot alla förväntansfulla barn och pedagoger från den dåvarande förskolan. Sedan dess har man även välkomnat nya pedagoger och många nya barn då Junibacken tar emot barn på 5 avdelningar. Till förskolan kommer idag 94 härliga barn varje dag för att genom leken lära sig och utvecklas.

Grön flagg

- Förskolan är även Grön flagg certifierad. Inom Grön flagg området är delar som miljömedvetenhet, hållbar utveckling och barninflytande centrala delar. Detta arbete deltar barn i alla åldrar i. Årets målområde är tema vatten. Inom temat utforskar och experimenterar barn o pedagoger tillsammans. —var finns det vatten? —vad händer när vatten fryser eller kokar? Detta är några av frågorna som lockar barnen att undersöka o experimentera.

Fortsätter Jennie Åkerlind som har bråda dagar inför invigningen som går av stapeln den 12 december.

-Vi är supernöjda med våra fräscha, fina lokaler och den underbara utemiljön!

Avslutar Jennie Åkerlind, förskolechef Junibackens förskola.

För ytterligare information kontakta:

Jennie Åkerlind

Förskolechef