Jämlik hälsa i fokus under Hälsoveckan

Jämlik hälsa i fokus under Hälsoveckan

För att uppmärksamma rätten till jämlik hälsa arrangerar funktionsstödsförvaltningen tillsammans med brukarorganisationer Hälsoveckan den 16–20 maj. Det blir en vecka full av aktiviteter på temat hälsa för personer med funktionsnedsättning.

Under veckan kan besökare göra allt från att klappa en digital terapikatt och vara med på workshop om sexuell hälsa till att prova på sittzumba, lyssna på poesi och delta i motionslopp.

– Att ha en god hälsa är viktigt för alla Malmöbor och arbetet för att uppnå en jämlik hälsa är avgörande för funktionsstödsförvaltningens målgrupp. Med alla aktiviteter som genomförs under Hälsoveckan vill vi lyfta upp det goda arbete som görs i Malmö och inspirera människor till att göra saker som får dem att må bra. Det här är ett steg i att uppmärksamma vikten av en god hälsa och stärka vårt hälsofrämjande arbete, säger Charlotte Widén Odder, funktionsstödsförvaltningens direktör.

Programpunkterna hålls både av medarbetare och brukare i funktionsstödsförvaltningen samt av brukarorganisationer inom områdena LSS och socialpsykiatri. Alla aktiviteter är kostnadsfria och allmänheten är välkommen.

– Jämlik hälsa är en mänsklig rättighet. Alla ska ha samma möjlighet till en god hälsa och ett bra liv. Tanken med Hälsoveckan är att mötas, inspireras och att få uppleva, säger Susanne Abramsson som samordnar veckan och har i uppdrag att stärka funktionsstödsförvaltningens hälsofrämjande arbete.

Prisutdelning till årets bästa hälsofrämjande insats
Fredag 20 maj klockan 10 delar Roko Kursar, funktionsstödsnämndens ordförande, och Charlotte Widén Odder, funktionsstödsförvaltningens direktör, ut pris till årets bästa hälsofrämjande insats i funktionsstödsförvaltningen.

Plats för Hälsoveckan
Måndag, tisdag och torsdag hålls programmet på funktionsstödsförvaltningen, Fänriksgatan 1. Onsdag och fredag blir utomhusdagar vid Öresunds Funkis – badet utan hinder, Ribersborgsstigen 6.

Även mötesplatserna Nydala och Vänkretsen, som riktar sig till personer med psykisk ohälsa, arrangerar aktiviteter under Hälsoveckan.

Program för veckan
Hela programmet för Hälsoveckan hittar du på malmo.se/halsoveckan.

Kontakt
Susanne Abramsson, funktionsstödsförvaltningens samordnare av Hälsoveckan: 0723-60 75 42, susanne.abramsson@malmo.se.

Utskickat av Annie Boldt, kommunikatör funktionsstödsförvaltningen: 0766-11 84 33, annie.boldt@malmo.se.