Jämställda utbetalningar av ekonomiskt bistånd införs

Jämställda utbetalningar av ekonomiskt bistånd införs

För hushåll där både en man och en kvinna får ekonomiskt bistånd görs utbetalningarna idag i regel till ett bankkonto som står i mannens namn, om inte paret begär annat. Det ska nu ändras.

I samband med att arbetsmarknads- och socialförvaltningen digitaliserar flera tjänster inom ekonomiskt bistånd så införs jämställda utbetalningar av bistånd. Det innebär att, när bistånd beviljas gemensamt för hushållet ska det beviljade biståndet betalas ut 50/50 till respektive partner. Den ändrade rutinen innefattar hushållets gemensamma utgifter.

För att inte öka socialsekreterarnas arbetsbelastning görs ändringen i samband med en utökad digitalisering av hur ekonomiskt bistånd administreras. Den förenklade hanteringen ska också frigöra tid för socialsekreterare åt personliga möten.

Det nya utbetalningssättet ska vara genomfört under tredje kvartalet år 2020. I dagsläget skulle 4800 vuxna personer i 2400 hushåll beröras av de nya reglerna.

Med ändringen införs samma praxis för försörjningsstödet som gällt för det statliga barnbidraget sedan en lagändring 2014.

– Jag är glad åt att vi hittat en lösning för att öka jämställdheten på det här området. Det är ett krångligt regelverk att ta hänsyn till. Nu ger vi samma förutsättningar oavsett kön och frigör tid för socialsekreterare åt personliga möten – något vi vet har en viktig inverkan på att komma närmare självförsörjning, säger Rose-Marie Carlsson (S), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Detta är ett viktigt steg för att inte bara öka jämställdheten, utan även stärka individens frihet. Genom ett jämställt försörjningsstöd stärks individens ekonomiska självständighet och maktmissbruk förebyggs. Alla Malmöbor ska ha rätt till sin egen ekonomi och frihet, och får inte genom strukturer riskera att begränsas, säger Ulla Herbert (L), ersättare i arbetsmarknads- och socialnämnden.

För mer information, kontakta:
Rose-Marie Carlsson, 0730-610809
Ulla Herbert, 070-9429123