Jesper Larsson föreslås bli tillträdande VD för Malmö Live

Jesper Larsson föreslås bli tillträdande VD för Malmö Live Konserthus AB. Kommunstyrelsen behandlar ärendet vid sitt sammanträde den 3 september 2014.

Jesper Larsson är idag VD vid Malmö Stadsteater, där han har arbetat sedan 2007. Dessförinnan har Jesper Larsson bland annat arbetat som operaproducent för Det Kongelige Teater i Köpenhamn och som chefsproducent på Malmö Opera och Musikteater AB.

Rekryteringsprocessen av en tillträdande VD för Malmö Live Konserthus AB har pågått under senvåren-sommaren 2014. Onsdagen den 20 augusti gavs information till fackliga företrädare och andra berörda intressenter om förslaget till tillträdande VD.

Kommunstyrelsen behandlar ärendet om tillträdande VD för Malmö Live Konserthus AB vid sitt sammanträde den 3 september 2014.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:
Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0735-79 97 01
Jan-Inge Ahlfridh, stadsdirektör Malmö stad, tfn: 0734-34 00 24

FAKTA Malmö Live och Malmö Live Konserthus AB:
Malmö Live öppnar sommaren 2015 och kommer att bli en ny mötesplats i Malmö där kulturen står i fokus. Kärnan i anläggningen blir konsert- och kongressverksamheterna men här finns också rum för utställningar, publikföreställningar, kaféer, restauranger och ytor för spontana möten och föreläsningar. Anläggningen och kvarteret ska bli en av stadens främsta attraktioner.

Malmö Live Konserthus AB är ett kommunalt bolag under bildande som kommer att ansvara för konsert- och kulturverksamheten i Malmö Live, medan en kommersiell aktör driver kongress-, hotell- och serveringsverksamheterna.