Kaktusar ska få ungdomar att använda kondom

Kaktusar ska få ungdomar att använda kondom

Kan kondombeklädda kaktusar i Malmös parker få ungdomar att använda kondom? Det hoppas en grupp elever i år 3 på Mediegymnasiet som producerat en informationskampanj för att öka kondomanvändningen. Tisdagen den 29 april är det vernissage mellan klockan 11 och 12.30 i foajén på Stadshuset i Malmö. – Taggarna är som klamydia, de sticks och irriterar. Använder man kondom slipper man ju allt det här, säger Hillevi Dahlgren, elev inom grafisk formgivning. Kampanjen är ett uppdrag av Folkhälsoenheten i Malmö. Här finns en hel del humor samtidigt som man berört ett allvarligt ämne. Unga i Malmö är dåliga på att använda kondom och det leder till en rad könssjukdomar och oönskade graviditeter. Klamydia är bland annat den könssjukdom som ökar mest i Malmö liksom i övriga Sverige. – Vi har arbetat på olika sätt. Bland annat har vi producerat ett magasin som ska fungera som diskussionsunderlag inom ämnet livskunskap. Magasinet kommer att delas ut till samtliga gymnasieelever i höst. Vi hoppas att ett ungt budskap ska få en bra effekt på Malmös unga, menar Gabriella Millo-Rudvall, lärare i journalistik. För ytterligare information kontakta: Gabriella Millo-Rudvall, lärare i journalistik, Mediegymnasiet, 040-34 27 49, 0705-18 69 99 Sandra Anderberg, lärare i grafisk formgivning, Mediegymnasiet, 040-34 27 52 Fatou Sonko, folkhälsoplanerare, folkhälsoenheten, 040-34 34 98, 0708-739 700 Malmö den 28 april 2008 Vänligen Pia Oredsson Informationschef