”Kallis” i Malmö först i världen med rymdteknikduschar

”Kallis” i Malmö först i världen med rymdteknikduschar

Ribersborgs Kallbadhus, ”Kallis” i Malmö är första anläggningen i världen som blivit
utrustad med rymdteknikduschar utvecklade av Malmöbolaget Orbital Systems. Bakom uppfinningen står en 24-årig industridesigner, Mehrdad Mahdjoubi, utbildad vid Lunds Tekniska Högskola.

Redan nu har uppfinningen skapat stort internationellt intresse. Den 29-30 oktober var CNN på plats och filmade på ”Kallis”, även andra internationella medier har kontaktat Mehrdad.

- Intresset är stort för att de flesta är medvetna om att vattentillgången är en begränsad resurs på vår planet. Syftet med tekniken är att minska förbrukningen av både vatten och energi utan att kompromissa med komfort, faktum är att vi höjer både komforten och hygienen, säger Mehrdad.

Duschen som Orbital Systems utvecklat behöver cirka  5 liter vatten för en dusch som i vanliga fall
förbrukar 75 liter vatten, samtidigt som återvinningen möjliggör värmevinster upp till 80%, i och med att det återvunna vattnet redan är uppvärmt.

En av anledningarna till att den före detta lundastudenten valde just Kallbadhuset som pilotprojekt är den starka Malmöförankringen men även att andra faktorer har spelat en positiv roll.

- Jag är född  i Malmö och har följt stadens utveckling och tycker det hänt enormt mycket positivt här på bara några få år. Kallbadhuset är ett av Malmös smultronställen, som med sina entusiastiska badgäster passat perfekt för både teknisk och kommersiell utvärdering av våra produkter. Dessutom finns en charm när en gammal anrik badanläggning använder sig av spjutsspetsteknologi, säger Mehrdad.

Malmö stad/serviceförvaltningen som förvaltar kallbadhuset ser de supersnåla duscharna som ett värdefullt initiativ till att uppnå kommunens mål att minska energiförbrukningen till 2020.

- Duscharna går verkligen i linje med att Malmö stad arbete för energieffektivisering. Men det är även viktigt att det ska vara ekonomiskt hållbart, säger Ted Lindsjö, förvaltare på serviceförvaltningen.

Om pilotprojektet avlöper väl på Ribersborgs Kallbadhus kan fler nanoteknikreningsduschar vara intressant att installera även på andra anläggningar som Malmö stad förvaltar.

- Det känns roligt att Malmö stad är en aktör på marknaden som vågar satsa på ny teknik inom området för energieffektivisering, säger Ted.

För mer information kontakta:

Merhdad Mahdjoubi, VD/grundare,Orbital Systems, tel: 0735-303877, mehrdad@orbital-systems.com

Ted Lindsjö, förvaltare, Malmö stad/serviceförvaltningen, tel: 0709-812180, ted.lindsjo@malmo.se

Kim Wictorin, pressansvarig, Malmö stad/serviceförvaltningen, tel: 0708-307205, kim.wictorin@malmo.se