Kan Köpenhamn och Malmö förenas med en Öresundsmetro? Seminarium i Almedalen idag

Hur påverkas integrationen mellan städerna och regionen med en snabb tunnelbaneförbindelse mellan Malmö och Köpenhamns centrala delar?

Gatukontoret i Malmö har fått uppdraget tillsammans med Köpenhamns Kommun att utreda förutsättningarna för en ny, kompletterande förbindelse mellan Köpenhamn och Malmö. Det tvååriga projektet avslutas i december i år.

Projektgruppen består av medlemmar från båda kommunerna, över landgränserna. Uppdraget är att utreda vad det skulle innebära med en förbindelse som kompletterar Öresundsbron, en snabb förbindelse mellan Malmö och Köpenhamns centralstationer som endast tar 15 minuter. Hur kan städerna och regionen växa inom arbetsmarknadsområdet? Hur påverkas förenings- och kulturliv? Bostadsmarknaden? Hur stärks regionens konkurrenskraft?

Samtidigt undersöks om och hur en förbindelse skulle kunna se ut. Flera förslag undersöks, både under och delvis över Öresund. Vidare arbetar projektgruppen med att se på vilket trafikslag som är lämpligast och hur sträckningen kan gå.

Fredagen den 5 juli diskuterar Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö, med Jesper Christensen, vice ordförande/næstformand för Københavns Borgerrepræsentation, om hur en metro kan förändra förutsättningarna. Även projektledarna Klas Nydahl, Malmö stad, och
Per Als, Köpenhamns Kommun, är med och presenterar projektet.

Tid: 16.30-17.30
Plats: Öresundshuset, Hästgatan 1, Visby

Fakta
Öresundsmetroprojektet finansieras av Interreg IV samt Malmö stad och Köpenhamns kommun. Läs mer om projektet på malmo.se/oresundsmetro