Kirse Junge Stevnsborg tillträder som chef för Malmö Konstmuseum 1 september.

Kirse Junge Stevnsborg ny chef för Malmö Konstmuseum

Nu är det klart med ny chef för Malmö konstmuseum – det blir Kirse Junge Stevnsborg som kliver på tjänsten. Kirse har lång erfarenhet av att framgångsrikt leda konstinstitutioner. Idag är Kirse curator på projektet ART2030. Kirse Junge Stevnsborg börjar sitt nya uppdrag 1 september.

– Jag känner mig glad och stolt över att Malmö får förmånen att arbeta med Kirse. Hon har gjort ett fantastiskt jobb när det gäller att utveckla en konstinstitution som Den Frie och nå ut med konsten. Hon är verkligen rätt person för uppdraget, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör i Malmö.

Det har varit ett stort intresse för tjänsten både nationellt och internationellt, och det känns bra att vi är i hamn med Kirse Junge Stevnsborg.

– Kirse Junge Stevnsborg har med sin konstnärliga erfarenhet och ledarerfarenhet de rätta kvaliteterna för att göra ett riktigt bra jobb som chef för Malmö konstmuseum de närmaste åren, säger Pernilla Conde Hellman.

Curator på ART2030
Kirse Junge Stevnsborg jobbar idag som curator på projektet ART2030 som förenar konsten med FNs globala mål, innan dess var hon chef på Den Frie i Köpenhamn. Kirse Junge Stevnsborg har dessförinnan bland annat arbetat som chef för Gävle konstcentrum och som curator på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

För kommentar:
Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör i Malmö, 070-853 3052, pernilla.condehellman@malmo.se
Kirse Junge Stevnsborg +45 25872015

För ytterligare information:
Dick Fredholm, kommunikationschef på kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se