Komik, klubbkvällar och Nordisk musik på Hedmanska gården

Komik, klubbkvällar och Nordisk musik på Hedmanska gården

Den 30 juni är det premiär för Sommarscens program på Hedmanska gården. Programmet öppnas med popfenomenet Anna von Hausswolff. Årets program på Hedmanska gården inbjuder liksom tidigare år till intima konserter med jazz och folkmusik. Nytt för i år är Sommarscens satsning på komik och poesi liksom pop och electronica.

Årets program sträcker sig mellan den 30 juni-13 augusti. Varje onsdag till fredag bjuder Sommarscen på musik med tyngdpunkt på den nordiska musikscenen, klubbkvällar, komik och dramatik.

På onsdagar och fredagar blir det musik med allt från intima jazzkonserter, experimentell folkmusik och klassisk blues till explosiv punkenergi och en hyllning till Malmös brokiga musikscen. Varje torsdag lämnas plats på scen till en härlig skara komiker, performancekonstnärer och poeter.

Ett axplock ur programmet
Premiärkvällen den 30 juni bjuder på Anna von Hausswolff som blivit ett fenomen i den svenska popvärlden efter en mytomspunnen spelning i Annedalskyrkan i Göteborg. Hon blandar egna låtar med covers och sjunger med en säregen musikalisk energi till ackompanjemang av piano.

Två fredagar, den 2 och 30 juli blir det en helkväll och hyllning till Malmös brokiga musikscen. Kvällarna kallas för Malmö Open. Varje kväll presenteras fyra band som får 45 minuter var.

Tordagen den 8 juli besöks Sommarscen av den persisk-svenska ståuppkomikern, skådespelerskan och författaren Zinat Pirzadeh. Hon sägs vara som Scherherazade, fast roligare. En humoristisk berg-och dalbana utlovas.

Sommarscen får även besök av den dans-isländske mimaren och skådespelaren Kristján Ingimarsson som ger föreställningen Mike Attack. En halsbrytande komedi om en människa som oförberett kastas upp på en scen. Spelas torsdag 22 juli.

Hedmanska gårdens program avrundas fredag den 13 augusti med Klubb Sommarscen. Det blir 3D mapping, slagverksmusik från Uruguay och ett liveframträdande av det argentinska tropical-electrobandet Fauna.

Se hela sommarens program på www.malmo.se/sommarscen

För mer information kontakta:
Marie Norrthon, vik. ansvarig producent, 0704-34 70 66
Pether Lindgren, producent, 0707-81 53 46
Teresa Tönisberg, producent, 0708-68 99 66 (torsdagsföreställningarna)