Kommunen får inte stötta gym på Hermodsdal

Sahbis gym på Hermodsdal i Malmö har varit en viktig mötesplats för såväl unga som gamla. Det menar Anders Nilsson (S), ordförande i Fosie stadsdelsfullmäktige. Men kommunen får inte gå in och stötta verksamheten.

-  Vi får inte enligt lag stötta verksamheter som kan konkurrera med det privata näringslivet, säger Anders Nilsson.

Konkurrenslagen är tydlig: ett företag, som även kan vara en kommun, med en dominerande ställning inte får ”missbruka sin marknadsmakt”. Kommunen får alltså inte gå in och bedriva eller stötta verksamhet som kan snedvrida konkurrensen.

- Vi har under två års tid haft samtal med Sahbi för att hjälpa honom att hitta andra lösningar, säger Fosies stadsdelschef Carina Tempel. Sahbi har gjort en viktig insats. Fosie har en väl utbyggd förebyggande verksamhet men idag finns inga pengar till att inrätta nya tjänster.

Under sommaren anordnas det en rad olika aktiviteter för ungdomar i gymnasieålder och uppåt i Hermodsdalsområdet.

. Det lokala föreningslivet: Hela Malmö och Malmöbasket bjuder in till Summerhoops streetbasket på Hermodsdals IP varje onsdag kl 16-18, vecka 25-33.

. Lindängsbadet har öppet mån – fred: 10.00 – 19.00, lör– sön: 10.00 – 18.00.

. Gula stugan: öppet varje tisdag med grillkvällar, utflykter med mera (Mer information finns på Lilla växthuset på Facebook)

. Fosies fältgrupp anordnar aktiviteter runt om i hela Fosie (Mer information finns på Fosies fältgrupp på Facebook)

. Lindängens amfiteater har sommarscen med bland annat utomhusbio, läs mer på malmo.se/sommarscen

För yngre ungdomar finns även Nydala och Lindängens fritidsgårdar.

För mer information, kontakta:
Anders Nilsson(S), ordförande i Fosie stadsdelsfullmäktige, 0708-74 39 93
Carina Tempel, förvaltningschef Fosie stadsdelsförvaltning, 040-34 72 24