Konferensen som stärker romers rättigheter lockar deltagare från hela Sverige

Konferensen som stärker romers rättigheter lockar deltagare från hela Sverige

Den 5 september kommer en heldagskonferens om romsk inkludering att hållas i Malmö. Konferensen samlar deltagare som arbetar med frågan på både statlig och kommunal nivå.

Just nu görs många insatser för att stärka romers rättigheter i Sverige. Regeringen har en pågående utredning för att stärka minoritetspolitiken och ser också över möjligheten att inrätta ett nationellt center för romska frågor i Sverige. För Malmös del har kommunen godkänt den första kommunövergripande handlingsplanen för den romska minoriteten och ett romskt råd kommer inrättas i Malmö under hösten.

Konferensen är ett samarrangemang mellan Malmö stad, Helsingborgs stad och Länsstyrelsen Stockholm. På programmet står flera föreläsare, bland annat Mattias Gardell som är professor och vetenskaplig ledare för Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism vid Uppsala universitet. Dagen avslutas med en paneldebatt om strategiskt arbete för romska rättigheter på kommunal nivå.

Datum: 5 september 2017

Plats: Clarion kongress Malmö Live, Dag Hammarskjölds torg Malmö
Tid: 09.00–16.00

Hela programmet finns att ladda ner längre ner på den här sidan.

Julia Sällström
Projektassistent Romskt informations- och kunskapscenter