Konstverket Utblick/Insikt av Pål Svensson invigdes i dag på Posthusplatsen

Malmö har fått ett nytt betydande konstverk vid Inre hamnen där det historiska och nya Malmö ligger sida vid sida. Verket tar fasta på detta unika läge, där det står vänt mot havet.

Genom Utblicks ovala hål ses fyr, bro, fartyg och hav. Insikt är den cylindriska form som skurits ut ur Utblicks mäktiga diabasblock. Insikts vattenytor speglar den omgivande staden, himlen och betraktaren. Verket består av sten och tomrum och skapar ett attraktivt stadsrum – för ögat, för möten, för lek och vila.

Verket överlämnades till Malmö stad av Malmö Förskönings- och Planteringsförening genom dess ordförande Inger Lindstedt. Inte utan stolthet betraktade hon föreningens största insats hittills för Malmöborna.

Tekniska nämndens ordförande Milan Obradovic tog emot verket. I sitt tacktal framhöll han de viktiga insatser som många konstnärer har gjort i Malmös stadsrum.

– Verket fångar platsens själ men skapar också något helt nytt för alla som besöker denna nya och otroligt populära mötesplats i Malmö. Här finns något för alla våra sinnen. Jag vill å Malmöbornas vägnar framföra ett stort tack till både Pål Svensson och till Malmö Förskönings- och Planteringsförening, säger Milan Obradovic.

Verket har färdigställts efter fem års intensivt arbete. Många har engagerats i processen under konstnärens ledning. Detta betonades av Pål Svensson i sitt tal. Han berörde också verkets konstnärliga koncept – materia och tomrum, mörker och ljus, stabilitet och rörelse.

Utblick/Insikt förverkligar en idé som jag burit inom mig i många år men har också inneburit något nytt. Att få genomföra ett konstprojekt som är integrerat med stadslivet till såväl vardags som fest har varit en stor upplevelse för mig säger Pål Svensson

Beställare: Malmö stad/Tekniska nämnden
Bidragsgivare: Malmö Förskönings- och Planteringsförening
Tillverkning:Utblick har utförts av konstnären i Ävja stenbrott i Bohuslän
Insikt har tillverkats av Zaarstone AB, Vilshult
Entreprenad:Skanska AB Malmö har svarat för tekniska installationer, markarbeten och montering.
Budget Projektets budget har varit cirka 11 300 tkr.

För ytterligare information:
Pål Svensson, Tel.0708 923666
Gunnar Ericson, Malmö stad, Tel.0708 341397

Fastighets- och gatukontoret: Birgitta Hjertberg

Kommunikatör Naturreservat och naturområden. Malmö stads blomsterprogram. "Framtidens kuststad", Havets dag och andra strandstädningsprojekt. 040-341411