Foto: Jonas Jörnberg

Kontaktannonser får liv i föreställning om kärlek

”Är du oxe eller stenbock kan jag bli din våg i kärlekens yin och yang”. Vad händer när människor i kontaktannonser får liv och går på kurs hos en kärlekscoach? Möta hösten tillsammans? är den varma, humoristiska och dråpliga föreställningen om att finna lycka.

Anna Vnuk är dansaren, koreografen och regissören som har satt upp flera hyllade föreställningar på Dramaten, Stadsteatern och Riksteatern i Stockholm. En av de starkast lysande stjärnorna inom svensk scenkonst som nu kan upplevas hos Sommarscen Malmö.

I Möta hösten tillsammans? gestaltas människors innersta drömmar och fantasier i längtan efter kärlek. Här baseras rollfigurerna på verklighetens kontaktannonser från olika lokaltidningar och iscensätts genom skådespelare från scenkonstgruppen Klassen, som grundades av klasskompisar på Stockholms Dramatiska Högskola. De kärlekstörstande karaktärerna får träffa en coach i jakten på lycka och komiska situationer med stor igenkänningsfaktor uppstår.

Personliga historier med värme
Anna Vnuk har själv beskrivit Möta hösten tillsammans? som en hyllning till den traditionella kontaktannonsen, eftersom dagens nätsajter och dejtingappar skrämmer henne på grund av de hårda spelreglerna och vad hon anser vara brist på ödmjukhet. Som här i Kulturnytt.

Även Malmös barn kan uppleva en humoristisk historia som skapats av Anna Vnuk. I dansföreställningen Burken med ZebraDans sätts en hel vänskap på spel i ett nervkittlande äventyr om två goda vänner och en burk som spelas på turné runt om i Malmö.

– Vi är glada och stolta över att presentera två föreställningar av en koreograf som har prisats för sitt gränslösa, modiga och personliga konstnärskap, säger Anna Novovic, konstnärlig ledare på Sommarscen Malmö.

Tid och plats:
Möta hösten tillsammans
Lördag 2 juli, kl 19, Pildammsteatern

Burken med ZebraDans
12-16 juli, spelas på nio platser i Malmös parker

Sommarscen Malmös program läser du på www.sommarscen.se

Kontaktperson:
Marie Norrthon