Kraftig höjning av ateljéstödet – ska nå fler konstnärer

Kraftig höjning av ateljéstödet – ska nå fler konstnärer

Malmö har en stark konstscen som bidrar till stadens attraktivitet och utveckling. Som ett led i att förbättra villkoren för konstnärer i staden har kulturnämnden idag bestämt att förnya ateljéstödet. Stödet blir mer flexibelt och fördelas till fler stipendiater, samtidigt som nivån ökar. Totalt höjs stödet från 1 till 4 miljoner kronor.

Kulturförvaltningen presenterade våren 2023 en kartläggning av ateljésituationen i Malmö. Det visade att överkomliga hyror är en nyckelfaktor för många konstnärer, liksom vikten av det riktade stöd som staden ger. Ateljéstödet har dock varit oförändrat under längre tid och kartläggningen pekade på behov av utveckling.

Kulturförvaltningen har därefter sett över den nuvarande formen av ateljéstipendier. Bland annat konstateras att stödet inte når de konstnärer som inte haft råd att hyra en ateljé eller som arbetar i andra typer av lokaler, till exempel med korttidskontrakt, i de kollektiva verkstäderna eller i anslutning till bostaden. Idag beslutade kulturnämnden om att förnya stödet inför år 2024.

Formen med 2-åriga stipendier behålls, men stipendiets användning blir mer flexibel och knyts inte direkt till en specificerad kostnad för ateljéhyra. Målgruppen är som tidigare professionella konstnärer inom bild och form, som har ett aktivt och självständigt konstnärskap. Vid nästa utlysning höjs nivån på ateljéstödet från dagens 18 000 kronor till 35 000 och antalet stipendier ökar från 60 till 115 stycken. Det innebär att ateljéstödet totalt höjs från 1 miljon kronor till 4 miljoner.

– Samtidskonsten är viktig och den konstnärliga friheten är viktig. För att möjliggöra att Malmö även i fortsättningen är en progressiv konststad så gör vi nu en kraftig höjning av ateljéstödet. Vi utlyser fler stipendier på en högre nivå, och gör stödet mer flexibelt för att möta konstnärernas olika förutsättningar. När andra städer gör stora nedskärningar inom kulturen så väljer Malmö en annan väg, säger Janne Grönholm (MP), ordförande i kulturnämnden.

– Det här är ett sätt att utveckla stödet till bildkonstnärer och samtidigt stärka och utveckla Malmö som konst- och kulturstad. Ett levande kulturliv är grundläggande för en levande stad och en förutsättning för att bygga staden hel, säger Hanna Sandberg (S), vice ordförande i kulturnämnden.

– Malmös själ och identitet speglas i våra konstnärer. Vi är dedikerade till att skapa utrymme för kreativitet att blomma i vår stad. Genom att stärka både ateljéstödet och våra stipendier garanterar vi nödvändiga resurser för konstnärlig utforskning. Jag ser fram emot en framtid där mer konst kan berika Malmös unika berättelse, säger Amanda Onsberg Brumark (L), ledamot i kulturnämnden.

Janne Grönholm nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Hanna Sandberg nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), ‭0708-36 40 16‬.

Amanda Onsberg Brumark nås via via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.