Kulturförvaltningen startar mentorsprogram för unga filmare

Kulturförvaltningen startar mentorsprogram för unga filmare

Nu får unga vuxna som är nyfikna på filmskapande en ingång till branschen genom mentorsprogrammet Ung Film Malmö.

Mentorsprogrammet Ung Film Malmö har startats för att stötta unga i Malmö mellan 18 och 25 år i deras kulturella och yrkesmässiga utveckling. Den som deltar får under 30 veckor stöd och vägledning av en mentor i filmbranschen.

– Vi är väldigt glada att kunna bidra till att sänka trösklarna för unga Malmöbor som är nyfikna på filmområdet, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör i Malmö stad. Samtidigt får etablerade filmaktörer också nya värdefulla perspektiv och en möjlighet att rekrytera utanför sitt nätverk.

Hur går det till?
    Kulturförvaltningen matchar ungdom och mentor, hjälper till att starta upp mentorskapet och sätter ramarna. Ungdomen planerar innehållet i mötena. Här finns stora möjligheter att utforma och påverka mentorsstödet efter individuella mål och förväntningar. Mentorn förväntas dela med sig av yrkeserfarenheter, stötta med olika råd kring yrkesval och studier och öppna dörrarna till sina nätverk.

– Vi vill ge alla en chans att på lika villkor få en ingång till i en bransch som ofta är byggd på vem du känner och vems nummer du har i din telefonbok, säger Amal Aziz, strateg på kulturförvaltningen och ansvarig för mentorsprogrammet. Vår förhoppning är att vi kan utveckla det här till fler branscher inom kulturområdet.

Ansökan till programmet sker löpande och görs här: Bit.ly/UngfilmMalmö.

Brett samarbete
    Kulturförvaltningen startade hösten 2019 projektet Ung film Malmö för att skapa bättre möjligheter för unga Malmöbor att göra film och delta i Malmös filmliv. Ung film Malmö drivs av kulturförvaltningen i samarbete med mötesplatserna Arena 305 samt KRUT på Stadsbiblioteket och dessutom filmaktörerna BUFF Malmö Barn och ungdomsfilmfestival, MAFF Malmö arab filmfestival, Nordisk Panorama, FilmCentrum Syd med flera.

Kontakt:

Amal Aziz, strateg kulturförvaltningen