Kulturnämnden pausar stöd till studieförbundet Ibn Rushd och inleder utredning

Kulturnämnden pausar stöd till studieförbundet Ibn Rushd och inleder utredning

På onsdagens möte beslutade kulturnämnden att bordlägga studieförbundet Ibn Rushds ansökan om särskilt stöd till folkbildning 2023. Samtidigt får kulturförvaltningen i uppdrag att utreda om studieförbundet uppfyller Malmö stads demokrativillkor.

På kulturnämndens möte hanterades flera ansökningar kring särskilt stöd till folkbildning för 2023, bland annat från studieförbundet Ibn Rushd. Nämnden valde att bordlägga Ibn Rushds ansökan eftersom det finns ett behov av utreda om verksamheten uppfyller Malmö stads demokrativillkor.

Bakgrunden är uppgifter som kommit fram i en granskning som Folkbildningsrådet har gjort av Ibn Rushds verksamhet. Granskningen visade att viss verksamhet inom Ibn Rushd har brustit i efterlevnaden av Folkbildningsrådets demokrativillkor. Det handlar om studiecirklar som använt studiematerial i religiösa frågor där teman som rör barnäktenskap, barnaga och homosexualitet finns med.

Kulturförvaltningen får nu i uppdrag att utreda om Ibn Rushds verksamhet i Malmö följer kulturnämndens och Malmö stads demokrativillkor. Förvaltningen kommer i utredningen även att följa upp den åtgärdsplan som Ibn Rushd har fått i uppdrag att redovisa till Folkbildningsrådet den 10 januari 2024. Kulturförvaltningen planerar att presentera sin utredning för kulturnämnden under våren 2024.

Malmö stads demokrativillkor omfattar alla organisationer i civilsamhället som får bidrag av kommunen. Det innebär bland annat att organisationerna ska ta ställning för demokrati som samhällssystem och verka för jämställdhet, mångfald, alla människors lika värde och likabehandling i verksamheten samt ta avstånd från våldsbejakande uttryck och åsikter.

– Jag ser allvarligt på uppgifterna som har kommit fram i Folkbildningsrådets granskning. Kulturförvaltningen har som rutin att göra en utredning när den här typen av uppgifter når oss, och det är viktigt eftersom våra gemensamma resurser självklart enbart ska gå till verksamheter som följer stadens demokrativillkor, säger Janne Grönholm (MP), ordförande i kulturnämnden.

– Utifrån den information vi har fått till oss behöver vi titta närmare på verksamheten i förhållande till de krav vi ställer på föreningar och organisationer som beviljas stöd. Att uppfylla Malmö stads demokrativillkor är det mest grundläggande och självklara, säger Hanna Sandberg (S), vice ordförande i kulturnämnden.

– I ljuset av Folkbildningsrådets rapport om Ibn Rushd är kulturnämndens beslut att pausa bidraget och inleda en granskning helt rätt. Det är avgörande att säkerställa att alla föreningar som får bidrag, inklusive Ibn Rushd, följer de demokrativillkor som Malmö stad fastställt. Våra offentliga medel ska främja och skydda de värderingar som är fundamentala för vårt samhälle, säger Amanda Onsberg Brumark (L), ledamot i kulturnämnden.

Janne Grönholm nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

Hanna Sandberg nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), ‭0708-36 40 16‬.

Amanda Onsberg Brumark nås via via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.