Kustnära segling för Malmöborna

Kustnära segling för Malmöborna

Nu är det äntligen dags att dra igång en seglingstävling i Malmö. Den 9-12 augusti arrangeras Malmö Sail Week i Västra Hamnen där det hålls tävlingar i olika klasser. Tävlingarna sker i form av sprint och korta kappseglingar - nära land för att göra det så publikvänligt som möjligt.

– Trots det geografiska läget har det varit brist på större seglingsevenemang i Malmö de senaste åren. Detta vill vi på Malmö stad gärna ändra på och har därför valt att skapa Malmö Sail Week tillsammans med Malmö Segel Sällskap. Vi vill skapa ett större intresse kring seglingen i regionen och framförallt ta seglingen till publiken, och inte tvärt om. Därför har vi valt att lägga tävlingarna så nära land som möjligt. På så vis kan vi göra det till en större upplevelse för såväl publik som deltagare.

– En viktig aspekt för att skapa ett större intresse för segling i Malmö är att Malmöborna faktiskt ges möjlighet att prova på segling. Därför kommer besökarna att erbjudas gratis prova-på segling under ledning av kunniga instruktörer, säger David Östberg, projektledare Malmö stad. Flytvästar finns till utlån.

Tävlingarna sker alla dagar och på fredagen hålls det en Stadskamp. När man avnjutit seglingen väntar flertalet andra aktiviteter under Malmö Sail Week. Allt äger rum på eller kring Scania plattan i Västra Hamnen.

De som är nyfikna på hur det är att jobba till havs, och rycka ut till räddning får tillfälle att gå ombord på en av Sjöräddningssällskapets båtar som kommer att finnas på plats. Sjöräddningssällskapet kommer även att bjuda på spektakulära uppvisningar ute på havet. Alla träningssugna kan delta i Kockums Fritids pass som hålls varje morgon.

– Vi vill erbjuda annat vid sidan om seglingen också så det kommer att finnas något för hela familjen. I en pool på Scaniaplattan kan man vara med i en radiostyrd båttävling. Eller så kan man titta på norra Europas elit i fotbollsfreestyle som tävlar och kör uppvisningar samt workshops. Det finns även tillfälle för avkoppling. Efter aktiviteterna kan man hänga i loungeområdet som kommer ha inretts med härliga strandmöbler.

Som avlutning på fredagens och lördagens aktiviteter välkomnas alla till ”After sail”. En härlig avslutning på dagen med picknick på plattan till melodier av trubadur.

Malmö Sail Week arrangeras av Malmö stad i samarbete med Malmö Segel Sällskap.

Hela programmet finns på malmo.se/msw

Kontakt:
David Östberg, projektledare, Malmö stad