Lättare få jobb med kort och rätt elutbildning

Från och med läsåret 2012-2013 kan elever som går elteknikutbildning på Universitetsholmens gymnasium i Malmö få yrkesbeviset redan under studietiden. Gymnasieskolan är först i Skåne med att teckna avtal med elteknikbranschens egen skola, ETG som gör det möjligt att inkludera lärlingstiden i den treåriga utbildningen.

– Det kommer att bli betydligt lättare för våra elever att få jobb direkt efter gymnasiet eftersom de inte behöver börja med att hitta lärlingsplatser, säger Björn Andersson, rektor på el- och energiprogrammet på Universitetsholmens gymnasium.

I och med samarbetet får el- och energiprogrammets inriktning elteknik en kvalitetssäkring som utgår från vad som krävs för att jobba i elteknikbranschen. Universitetsholmens gymnasium blir en ETG-Partner och ingår i ett nätverk som samverkar med branschens företag kring hur utbildningen ska utvecklas.

– Våra elever kommer att bli mer kunniga inom de områden som arbetsmarknaden efterfrågar eftersom företagen är med och kvalitetssäkrar innehållet i utbildningen, säger Björn Andersson.

Elever som har godkänt enligt branschens kurskrav, genomfört praktiken under utbildningen samt klarat terminsproven och yrkestestet erhåller en ETG-examen och får sitt yrkesbevis och kan anställas som första års montörer i företagen enligt kollektivavtal mellan elteknikbranschens parter.