Läxhjälpskampanj på årets Malmöfestival

Läxhjälpskampanj på årets Malmöfestival

Alla ungar ska kunna läsa och skriva när de går ut trean. Det är parollen i den nya kampanjen Läxhjälp Malmö som ska pågå under årets Malmöfestival.

- Till vår festival kommer alla, det vill vi använda till något positivt. Vi ska samla in pengar till något som bidrar till ett hållbarare Malmö, säger Karin Karlsson, projektledare i Malmö.

Enligt Barnkonventionen, svensk läroplan och skollag har alla barn rätt till en god och likvärdig utbildning. Tyvärr ser det inte ut så idag. Många barn lämnar skolan utan den kunskap som krävs. Många ideella organisationer med begränsade resurser gör därför viktiga insatser.

- Läxhjälpen som de frivilliga organisationerna ger är ibland den enda läxhjälp vissa barn får, säger Emilia Johansson, projektledare för Malmö Läxhjälp.

De som medverkar i kampanjer är Individuell Människohjälp, Drivkraft Malmö, Röda Korsets ungdomsförbund och Röda Korset, som alla tre redan idag driver läxhjälp på flera platser runt om i hela Malmö. På festivalen medverkar varje dag ett 20-40 -tal volontärer ur dessa organisationer som med hjälp av bössor samla in pengar, värvar nya läxhjälpare och informerar om vad det innebär att vara läxhjälpare.

- Malmöfestivalen är plattformen, möjligheten och festivalen försöker skapa goda förutsättningar som ska ge mycket pengar och läxhjälpare, säger Karin Karlsson.

På Malmöfestivalen kommer ett stort antal aktiviteter till förmån för Läxhjälp Malmö att pågå. Det ska hoppas reversed bungy jump, säljas middagsplatser, och på

Lauritz.com finns en auktion där alla medel går oavkortat till Läxhjälp Malmö. Bland annat kommer man kunna bjuda på en privat middag hemma hos stjärnkocken och SVT-profilen Tareq Taylor, en litografi signerad Karl Martens och en graffitimålning av Limpo.

- Vi hoppas att engagemanget för den här kampanjen blir stor. Att vår stad sluter upp, och ingen peng är för liten, säger Emilia Johansson .

FAKTA

Medverkande i kampanjen är: Röda korset, Röda Korsets ungdomsförbund, IM och Drivkraft Malmö. De har alla god erfarenhet kring ideell läxhjälp i Malmö och har tagit fram planer på hur de insamlade pengarna ska användas redan i höst. Läxhjälp Malmö har ett eget 90-konto. Läs mer om vad det innebär på www.svenskinsamlingskontroll.se

Skänk en gåva! Då kan de medverkande organisationerna utöka sin verksamhet till fler skolor i Malmö och på så sätt nå fler elever! Sätt in er gåva in på pg 90 02 88-2. De företag som skänker mer än 5000 kronor syns på Läxhjälp Malmös hemsida. De 20 företag som skänker mest syns även på Malmöfestivalens hemsida.

Man kan också skänka en gåva via sms:

smsa:

• läxa50 till 72950, så skänker du 50 kronor till Läxhjälp Malmö
  • läxa100 till 72950 så skänker du 100 kronor till Läxhjälp Malmö
  • läxa200 till 72950 så skänker du 200 kronor till Läxhjälp Malmö

Skänk varor eller upplevelser! Lauritz.com. ordnar en auktion till förmån för Läxhjälp Malmö. Observera att varan eller upplevelsen måste ha ett värde i butik som överskrider 1300 sek. Lauritz.com tar inget courtage för att sälja varan eller upplevelsen utan hela vinsten går oavkortat till kampanjen Läxhjälp Malmö. Auktionen kommer att pågå på Lauritz.com under perioden 17-30 augusti. Inlämning av varor och upplevelser sker under perioden 1-15 augusti. Om ni inte har möjlighet att lämna vara hos Lauritz så kan vi ordna transport.

Vill ni själv vara läxhjälpare i Malmö? Då anmäler ni er på www.laxhjalpmalmo.se.

Vill ni ha en bössa på ditt jobb? Kontakta Emilia Johansson.

Kontaktuppgifter:

Projektledare Läxhjälp Malmö: Emilia Johansson, emilia.johansson@manniskohjalp.se, 0704-10 03 08

Projektledare Malmöfestivalen: Karin Karlsson, karin.k.karlsson@malmo.se , 0709-34 13 94