Lauren Greenfield till Malmö och fotobiennalen Fotografi i Fokus

Imorgon lördag den 2 mars invigs fotobiennalen Fotografi i Fokus (FiF). Deltar vid invigningen gör Lauren Greenfield, aktuell med utställningen Girl Culture i Fotografins rum på Malmö Museer.

Greenfield deltar också vid specialvisningen av hennes dokumentär The Queen of Versailles på biograf Spegeln den 3 mars, samt vid en skiftesföreläsning på Malmö Högskola den 4 mars med ett fördjupat samtal om tjejkultur, konsumism och identitet.

Invigning av fotobiennalen Fotografi i Fokus den 2 mars:
Kl.12.00 i Fotografins rum på Malmö Museer. Invigningstalar gör Johan Sterner, ordförande i FiF samt representanter för utställare i biennalen.
Kl. 13.00 Artist Talk med Lauren Greenfield.

Specialvisning av The Queen of Versailles 3 mars:
Kl 15.00 specialvisning av The Queen of Versailles av Lauren Greenfield på biografen Spegeln. Jessica Nettelbladt samtalar med Lauren Greenfield efter filmen.
Biljetter: Spegeln, Stortorget 29, Malmö, tel 040-12 59 78, www.biografspegeln.se

Skiftesföreläsning på Malmö Högskola 4 mars:
Kl 19.00 deltar Lauren Greenfield i en skiftesföreläsning på Malmö Högskola - om Girl Culture, konsumism och Laurens arbete. Hon samtalar med Margareta Melin, rektor i kultur och medier på institutionen för konst och kommunikation, K3 vid Malmö Högskola. Margareta Melin har bland annat forskat kring genusvetenskap och journalistikens villkor. Moderator: radiojournalisten Lars Mogensen.
Plats: Malmö Högskola. Orkanenbiblioteket. Nordenskiöldsgatan 10, Malmö. Fritt inträde.

Merja Diaz, Malmö Museer: merja.diaz@malmo.se, 0708-244454