Lekfulla Malmö på export till Brasilien

- Nu har ännu fler fått upp ögonen för Malmös stads arbete med temalekplatser, säger Caroline Larsson. Hon är en av två landskapsarkitekter på gatukontoret som varit i Sao Paulo, Brasilien och haft en veckas workshop om Malmös temalekplatser. Inbjudan kom från Svenska Institutet som imponerats av Malmö stads satsningar på kreativa mötesplatser för barn och unga.

I Sao Paulo höll Karin Sjölin och Caroline Larsson i en veckas workshop för designstudenter om hur man designar lekplatser på ett tema. Workshopen utgick från en idé att i samarbete med UNICEF arbeta med teman kring barns utomhusmiljö i faveler (kåkstäder). Karin Sjölin och Caroline Larsson höll dessutom i en stor föreläsning för 100 yrkesverksamma designers och arkitekter

– Sao Paulos kommun var jätteintresserade och kommer troligtvis att gå vidare med åtminstone en av de temalekplatser som togs fram under workshopen, berättar Caroline Larsson.

Svenska Institutet är en myndighet som marknadsför Sverige utomlands. Sedan drygt ett år visar de svensk design kopplad till barn via vandringsutställningen Svenska Frön. Utställning består av ett 50-tal svenska, väl utvalda, designprodukter för lek och säkerhet. I samband med utställningen har de även en föreläsningsvecka med svenska och inhemska föreläsare om svensk designutveckling, lekplatser, barnsäkerhet och den livsavgörande leken.

Margarita Bergfeldt Matiz som är ansvarig för designutställningen Svenska Frön fick upp ögonen för Malmö stads kreativa arbete med mötesplatser för barn och unga och bjöd in landskapsarkitekterna Karin Sjölin och Caroline Larsson. Karin och Caroline arbetar på gatukontoret som bl. a står bakom Malmös temalekplatser, spontanidrottsplatser, skateboardanläggningar utomhus och nu senast puckelbollplanen i Kroksbäck.

–  Representanter från Sao Paulo kommun vill gärna komma hit till Malmö och nu har ännu fler fått upp ögonen för vårt arbete med temalekplatser. När jag kom hem låg det tre förfrågningar från andra kommuner som vill komma till Malmö för att se och höra om våra temalekplatser säger Caroline Larsson, som varje vecka får frågor kring stadens Temalekplatser.

Svenska frön är ett samarbete mellan Svenska institutet, Svenska ambassaden i Brasília, Museu da Casa Brasileira i Sao Paulo och Svensk Form. Svenska frön visas på museet t.o.m 17 januari 2010.

Resa, boende och landskapsarkitekternas tid betalades av Svenska Institutet.

Kontakt:

Landskapsarkitekt Caroline Larsson, Malmö stad, gatukontoret, tel: 040/341303, 0709-341303

Landskapsarkitekt Karin Sjölin, Malmö stad, gatukontoret, tel: 040/341686, 0709-341686

Informatör Annika Blomquist, Malmö stad, gatukontoret, tel: 0709 34 14 79