Love Hurts

Love Hurts

Detta är namnet på en tecknad serie. Vad som ligger bakom den här titeln kan man få reda på om man besöker Bellevuegårdens bibliotek i Hyllie. Biblioteket får besök av två framstående författare som gör tecknade serier eller som det också kallas; grafiska romaner.

Den grafiska romanen har fått ett starkt uppsving och en större publik, kanske delvis tack vare filmatiseringar på befintliga verk som till exempel ”V for Vendetta”, ”Watchmen”, ”300” och ”Sin City”, för att nämna några.

Malmö stadsbiblioteks projekt I Love Books är till för att främja läslusten och upptäckarandan i det skrivna och talade ordet hos ungdomar i Malmö. Under kommande eventet görs en fördjupning i den grafiska genren.

Stadsdelsbiblioteket Bellevuegården får besök av två uppmärksammade serieskapare - Liv Strömquist och Kim W Andersson. Författarna berättar om sina projekt och det finns möjlighet för publiken att ställa frågor och diskutera.

_____________________________________________________________

Om serietecknarna

Liv Strömquist

Liv Strömquist är publicerad i bland annat Galago, Dagens Nyheter, Bang och Ordfront Magasin. Liv Strömquist har medverkat i radioprogrammen Tankesmedjan, Pang Prego och Hej Domstol på Sveriges Radio. Malmö Stadsteater sätter i höst upp pjäsen ”Prins Charles känsla”, som bygger på Liv Strömquists seriealbum med samma namn.

Kim W Andersson

Kim W Andersson är författaren bakom ”Staffanstorp tills jag dör”, som är en självbiografisk skildring om författarens högstadieår. Kim W Andersson är mest känd för den romantiska skräckhistorian ”Love Hurts”. Kim W Andersson har även illustrerat och formgivit skivkonvolut och böcker, bland annat Dee Dee Ramones skräckroman ”Chelsea Horror Hotel”. Kim W Andersson tilldelades nyligen pris av Svenska Serieakademin.

Om Projektet I love books

Vi älskar inte bara böcker, utan också serier och musik och ord i största allmänhet! Språket - talat som skrivet - står i fokus i stadsdelsbibliotekens projekt I love books. Projektet är en satsning för att främja läslusten och upptäckarandan hos ungdomar i Malmö.

Tid och plats

13 oktober, kl.17.00