Ny version: Måltidens Dag firar 10 år med mästerkocksmeny

Torsdagen den 21 oktober firar Malmö stad Måltidens Dag för tionde gången. Jubileet uppmärksammas med en specialmeny med höstens smaker komponerad av köksmästaren Franz Xavier Ziegerer på restaurang Årstiderna. Menyn som består av pumpasoppa, wallenbergare och ugnsbakade äpplen i karamellgrädde serveras på Träffpunkter och särskilda boenden för äldre och personer med funktionsnedsättning runt om i staden.

Från kl. 09.00 på torsdagsmorgonen besöker köksmästaren äldreboendet Apelrosen i Rosengård där all mat kommer att lagas på plats i det nyöppnade köket tillsammans med kocken Mats Andersson.

- Med ett eget kök har matglädjen ökat och det doftar aptitligt i huset. Vi märker att det uppskattas av de äldre som äter bättre och får i sig mer näring, säger Mats Andersson.

Syftet med Måltidens Dag är att lyfta fram måltiden som en lustfylld upplevelse och en positiv mötesplats och därmed en viktig ingrediens i ett gott liv. Tanken är att höja den dagliga måltidens status hos dem som svarar för mat och servering såväl inom som utanför hemmet. Med andra ord välkomnas alla att fira dagen.

Deltar gör också Träffpunkten i Husie där 50 personer firar Måltidens Dag där fokus ligger både på smakupplevelser och social samvaro.

Måltidens Dag 2010 Menyn

Pumpasoppa med riven prästost och krutonger på surdegsbröd

Kalvfärs Wallenbergare med gröna ärtor, rårörda lingon och potatismos

Ugnsbakade äpplen med torkade frukter, mandelmassa och hasselnötter i karamellgrädde.

Recepten finns till nedladdning på malmo.se

I samband med Måltidens Dag utlystes också en tävling på temat ”Guldkant på vardagsmåltiderna”. De bästa förslagen belönas med en kurs i konsten att skapa vackra bordsdekorationen vid Jenny Strands Blomsterdesign.

Kontaktpersoner:
Mats Andersson, kock, Apelrosens äldreboende, mobil 0709 56 34 54