Illustration: Normaimages

Många vill bygga klimatsmart i Hyllie

Ansökningstiden för markanvisningen för området öster om nya Hyllievångsparken har nyligen gått ut och intresset från byggaktörerna har varit stor. Området är unikt då det ställs speciella krav både när det gäller klimatfokus och arkitektur.

- Vi är glada över att så många har förståelse för vad vi önskar med detta område och vill vara med och ta Hyllies klimatarbete till nästa nivå. Det är flera aspekter i det, såväl miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, säger Camille Ploujoux projektledare på Malmö stad.

Till projektet sökes företag som har klimatomställning som prioritet under hela projektet; I planering, genomförande och drift. Ett av kraven är att man redan i anbudsskedet presenterar en klimatkalkyl och beräkningar för CO2-utsläppbesparingar.

-Att arbeta för att minska effekterna av klimatkrisen är en förutsättning för att bygga på kommunens mark. Vi ser att byggbranschen ständigt utvecklas mot alltmer innovativa lösningar och det ska bli spännande att följa detta projekt som dessutom har ett guldläge precis vid den nya stadsdelsparken Hyllievångsparken, säger Camille Ploujoux.

Just nu pågår utvärdering och tilldelning beräknas ske i början på 2024.

Kontakt för vidare information
Camille Ploujoux, projektledare, Malmö stad
camille.ploujoux@malmo.se
– 0707-414370

Mer om markanvisningen
Markanvisningen gäller byggrätter för cirka 600 bostäder i varierade upplåtelseformer och byggrätter för en kontorsbyggnad om cirka 6 500 kvm BTA. Byggrätterna har ett fint läge precis intill den nya Hyllievångsparken som håller på att växa fram. Detta är Hyllies egen stadsdelspark som kommer bli lika stor som Malmö Folkets park. Redan nu kan du njuta av odling och umgänge, fruktlund och blomsterängar. Senare i år öppnar en ny temalekplats. Parken byggs i etapper och beräknas vara klar 2024.

Om Hyllie
Hyllie är ett av Malmös största utbyggnadsområden. I ett växande Malmö spelar Hyllie en avgörande roll för såväl bostadsproduktion som för etablerande av nya kontorsarbetsplatser. Hyllie som stadsdel är ung. Först på plats var Malmö Arena som stod klar i november 2008 och de första bostäderna var klara för inflyttning 2013. Under 2023 beräknas cirka 8000 personer bo i Hyllie och stadsdelen har cirka 11 000 arbetsplatser. När Hyllie planeras vara fullt utbyggt om 15–20 år kommer det att finnas cirka 12 000 bostäder, med omkring 25 000 invånare och uppemot 15 000 arbetsplatser.

Fastighets- och gatukontoret: Christina Erlandsson

kommunikatör fastighets- och gatukontoret 0734-020408